Klarer skolen å fostre elevene til bevisste og handlende medborgere? (SDG Conference Bergen 2024)

Et viktig mandat for skolen er å forberede elevene på en verden som snart er vesentlig annerledes enn i dag. I dette panelet fra SDG Conference Bergen 2024 belyses dette mandatet i lys av den nye læreplanen og de tre tverrfaglige temaene: folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling.

Bilde av en professor som holder et foredrag mens et panel med fire andre professorer følger med.

Professor Ole Andreas Kvamme drøfter det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling på SDG Conference Bergen.

Et viktig mandat for skolen er å forberede elevene på en verden som snart er vesentlig annerledes enn i dag – på grunn av klima- og naturkrisene og deres inngripen i den enkeltes liv og samfunn, og anstrengelser for å skape bærekraftige samfunn.

det nye læreplanverket er dette mandatet uttrykt i de tre tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, samt bærekraftig utvikling. Temaene er forankret i de store samfunnsutfordringene i vår tid og skal ifølge læreplanen legge til rette for å forstå komplekse sammenhenger og gi et grunnlag for etisk og politisk handling.

Denne sesjonen vil kritisk belyse de tverrfaglige temaene og peke på mulighetene som ligger i dem så vel som fallgruver og utfordringer. Klarer skolen å fostre elevene til bevisste og handlende medborgere? Hvor langt strekker skolens ansvar seg?

• De tverrfaglige temaene i et danningsperspektiv (professor Inga Bostad
  • Hva skjer i skolen – Funn fra EVA2020-evalueringen (professor Anniken Furberg
  • Mental health and coping in the climate change era (førsteamanuensis Francis Vergunst
  • Den normative dimensjonen i bærekraftig utvikling – hva betyr den for demokrati og medborgerskap? (førsteamanuensis Ole Andreas Kvamme