I det nye læreplanverket er dette mandatet uttrykt i de tre tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, samt bærekraftig utvikling. Temaene er forankret i de store samfunnsutfordringene i vår tid og skal ifølge læreplanen legge til rette for å forstå komplekse sammenhenger og gi et grunnlag for etisk og politisk handling.
Denne sesjonen vil kritisk belyse de tverrfaglige temaene og peke på mulighetene som ligger i dem så vel som fallgruver og utfordringer. Klarer skolen å fostre elevene til bevisste og handlende medborgere? Hvor langt strekker skolens ansvar seg?
- De tverrfaglige temaene i et danningsperspektiv (professor Inga Bostad)
- Hva skjer i skolen – Funn fra EVA2020-evalueringen (professor Anniken Furberg)
- Mental health and coping in the climate change era (førsteamanuensis Francis Vergunst)
- Den normative dimensjonen i bærekraftig utvikling – hva betyr den for demokrati og medborgerskap? (førsteamanuensis Ole Andreas Kvamme)
- Panelsamtale
Chair: Berit Karseth