I dette delprosjektet undersøker vi hvordan elever og lærere opplever møtet med fagfornyelsen. Dette gjør vi ved å gjennomføre en representativ spørreundersøkelse av elever på 9. trinn og deres lærere.
Hovedfokus for studien er:
- Elever og læreres tenkesett om læring og kunnskap, samt elevers motivasjon og opplevelse av trivsel og læringsmiljø.
- Elever og læreres verdier og holdninger knyttet til de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring.
Metode
Spørreundersøkelsen er landsomfattende og gjennomføres 4 ganger i perioden 2021 til 2023. Niende trinn på 150 skoler er trukket ut til å delta.
Mål
Delprosjektet skal bidra med:
- Kunnskap om elever og læreres lærings- og kunnskapssyn
- Kunnskap om elevers motivasjon, trivsel og læringsmiljø
- Kunnskap om læreres opplevelser av de tverfaglige temaene
- Kunnskap om hvorvidt Fagfornyelsen implementeres med forskjellig takt og kvalitet i ulike skoler.
- Kunnskap om hvorvidt de valgte målingene er egnede indikatorer for implementeringen av Fagfornyelsen.