Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo har fått i oppdrag å gjennomføre en forskningsbasert evaluering av fagfornyelsen.
Om prosjektet
Prosjektet gjennomføres i perioden 2019-2025, og utvikler kunnskap om følgende tematiske områder:
- Prosessen fram mot etableringen av det nye læreplanverket
- Læreplanen og støtteressursenes kvalitet
- Styring og ledelse av læreplanarbeid
- Fagfornyelsens møte med skolens praksis og elevers læring
Den forskningsbaserte evalueringen skal bidra med kunnskap som er nyttig for beslutningsdeltakere, forvaltning, skolens praksis og elevenes læring.
I prosjektet deltar forskere fra alle fakultetets enheter. Slik får vi en unik mulighet til å utnytte bredden i fakultetets faglige og metodiske ekspertise.
Overordnet om prosjektet
Den forskningsbaserte evalueringen er organisert i fire arbeidspakker. Til sammen vil disse gi innsikt i prosesser og sammenhenger mellom nivåer.
EVA2020 gir kunnskap på kort og lang sikt om hvordan reformer møtes og settes ut i livet på flere nivåer, og hvordan disse nivåene påvirker hverandre gjensidig og over tid. Dette illustreres i figuren under:
Delprosjekt 1: Utviklingen av læreplanverket
I Delprosjekt 1 stiller vi følgende tre hovedspørsmål: Hva kjennetegner prosessen fram mot etableringen av læreplanverket? Er det nye læreplanverket i tråd med fagfornyelsens intensjoner? Hva karakteriserer støtteressursene utviklet av og på oppdrag av Utdanningsdirektoratet som tilbys for arbeidet med lokalt læreplanarbeid og planlegging av undervisning?
Kontakt: Professor Berit Karseth
Delprosjekt 2: Styring og ledelse av læreplanarbeid
Delprosjekt 2 undersøker hvordan læreplanverket fungerer som styrings- og arbeidsdokumenter. Vi undersøker hvordan kommuner, fylkeskommuner og skoler forholder seg til fagfornyelsen. Et viktig spørsmål er på hvilke måter lærere og skoleledere samtaler om arbeidet og hvilke ressurser som brukes.
Kontakt: Førsteamanuensis Ann Elisabeth Gunnulfsen
Delprosjekt 3: Fagfornyelsen i møtet med skolens praksis og elevers læring
I delprosjekt 3 studerer vi fagfornyelsen i klasserommet; hvordan det påvirker lærere og elevers syn på kunnskap og læring? Begge prosjektene fokuserer på sentrale aspekter ved fagfornyelsen: Dybdelæring og de tre tverrfaglige temaene: 1. Demokrati og medborgerskap; 2. Bærekraftig utvikling; og 3. Folkehelse og livsmestring.
Kontakt: Professor Anniken Furberg
Delprosjekt 4: Syntetiserende analyser og formidling av resultater
Delprosjekt 4 inneholder overordnet koordinering og formidling av de ulike arbeidspakkene i EVA2020.
Finansiering
EVA2020 er finansiert av Utdanningsdirektoratet.