Forskningsprosjekter (avsluttede)
Her finner du en oversikt over pågående forskningsprosjekter ved fakultetet.
- A
- A comparative study of linguistic diversity in the schools and educational policies in Norway and California, USA
- Accountability systems and uses of tests
- Achieving School Accountability in Practice (ASAP)
- Ahus - Knowledge creation and production processes in transforming social practice
- Ahus - Standardized work descriptions
- Aiding Cultural Responsive Assessment in Schools (ACRAS)
- Analyse av reformens forutsetninger
- App-based morphological word learning: Perspectives on what and how (PhD project)
- ARK&APP
- Aspergerprosjektet “Barn og unge med Asperger syndrom i skolen”
- Assessment of Higher Education Learning Outcomes (AHELO)
- Autisme spekter forstyrrelser, PPT og kompetanseheving på individ- og systemnivå
- Autisme: spektrumforstyrrelser, kommunikasjon og pedagogiske tiltak
- B
- Barn og unges læringsløp i Groruddalen (Learning Lives)
- Becoming a learner: To be cool or preferring not to be (ph.d- prosjekt)
- Betydningen av vennskap for ungdomsskoleelever med lett grad av utviklingshemning
- Bostedsskoleprinsippet i et flerkulturelt boligområde
- Bruken av matematiske kompetanser i matematikkoppgaver (ph.d.-prosjekt)
- C
- CALIBRATE - Calibrating eLearning in Schools
- CAMO: Cultural Awareness in Military Operations
- CIVIC in Education Study
- Classroom Discourse and Text Comprehension
- Co-design av e-læringverktøy (ph.d- prosjekt)
- Coherence and Assignment Study in Teacher Education (CATE)
- Collaborative learning through creating shared knowledge artefacts (ph.d- prosjekt)
- Complex challenges - collective responses
- CONTACT: Communicating Organizations in Networks of Art and Cultural Heritage Technologies
- COOL - Comprehensive Object-Oriented Learning
- Crossing Institutional Practices in Teacher Education
- D
- Democracy and Politics in Upper Secondary Social Studies: Students’ Perceptions of Democracy, Politics, and Citizenship Preparation (Ph.d-prosjekt)
- Demokrati og lærerbevissthet
- Design for teaching and learning
- Designing Design
- Developing Learning Designs for Differentiated Education for GT-students in a Makerspace Setting (GT-make)
- Development of motivation and competence in mathematics
- Development of numeracy and literacy in children - forprosjekt
- Developmental Work Research in the Health Care Sector
- DICAP-Ullern
- DiDiAC - Digitale dialoger på tvers av fag
- Didiac: Samtavla innovasjon
- Digitale dialoger (ph.d- prosjekt)
- Digitale dialoger (ph.d- prosjekt)
- Discourse, language and ICT in the mathematics classroom
- Discourses of responsibility in pre-service teacher education (ph.d- prosjekt)
- Diversity in the Schools and trends in educational policies – A comparativ study of Norway and New Zealand
- E
- Early childhood education as a tool to offset the detrimental long-term effects of early exposure to poverty
- Early Years Literacy Program i norsk skole
- EduAction - Students' knowledge constructions in science using computer-based 3D models
- Educational assessments of the 21st century: Measuring and understanding students’ adaptability in complex problem solving situations (ADAPT21)
- Educational Management: Aspects Influencing Learning (EMAIL)
- Educational Management: Aspects Influencing Learning 2 (EMAIL2)
- Effects of Model Specification in Subscale Score Estimation in International Large Scale Assessments (PhD project)
- Effects of Vocabulary Training on Various Groups of Pupils, in a School System of Diversity and Inclusion
- Elevenes oppfatning av ungdomsskolen
- Elevprodukt: Elevproduserte læringsobjekter i naturfag
- Embracing Heterogeneity in International Surveys: Optimal Test Design and Parameter Estimation
- ENABLE - Higher Education and Multimedia in Special Needs Education and Rehabilitation
- Engagement & Communication in Digital Cultural Environments
- Engasjement i undervisning
- Er politisk sosialisering i hjemmet en fordel for ungdommens utdanningsprestasjoner og ambisjoner?
- EssayCritic
- Et norskfag for alle? Språklige minoriteter i videregående opplæring
- Etablering av referanseverdier for et spørreskjema om temperament
- Etisk politisk dannelse (Bildung)
- Etisk-politisk danning. En kritisk lesning av Alain Badiou
- European Flagship Universities: balancing academic excellence and socio-economic relevance (FORFI)
- European integration in higher education and research in the Western Balkans (NORGLOBAL)
- Evaluering av modeller for kjennetegn på måloppnåelse i fag
- Evidence and International Assessment: Repercussions and Resonance
- Evidensbasert praksis
- Explorations in Digital Design
- F
- FAGER (2008 - 2010) Fagskriving i grunnopplæringen
- Fagplaner og fagdidaktikk
- FIRE (2007 - 2012) Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle i implementeringen av Kunnskapsløftet.
- Flerspråklige ungdommer som skrivere på skolen og i fritiden
- Flerspråklighet som ressurs i engelsk skriveundervisning (ph.d.-prosjekt)
- Foreldremeninger om skolen
- Foreldres oppfatning av grunnskolen
- Formativ vurderingspraksis i Canvas
- Fortellinger om utdanningsvalg blant unge med innvandrerforeldre. En narrativ tilnærming til "innvandrerdrivet" i valget av høyere utdanning (ph.d- prosjekt)
- Forutsetninger i G-teori
- Framtidsorientering (FTO) og temperament
- G
- H
- I
- I samspillet mellom ferdighet og vilje
- ICCS 2009 Norge (International Civic and Citizenship Education Study 2009 Norge)
- ICT and Language in Tanzanian Academia (ph.d.- prosjekt)
- ICT-supported Information and Communication Services for Patients and Relatives during recovery
- ICT-UCT - Information Communication Technologies in University Communities of Teaching
- IKT-basert aktiv læring av statistikk
- Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society (ISOTIS)
- Individualised Teaching in Secondary Classrooms (ph.d.- prosjekt)
- Industridesignernes kompetanseutvikling og læreingsprosesser (ph.d.-prosjekt)
- Inequalities in educational outcomes and the policy implications in Ethiopia (IEOPIE) (PhD project)
- Internasjonalt adopterte barns tidlige utvikling i sine nye familier og på skolen
- INVENTIO - Theory and Practice of Designing Digital Genres for Learning and Leisure
- K
- Kampen om texten
- KIFF: Kunnskapsbasert IF
- KIKK
- KILT-ED: A Longitudinal Mixed Methods Study of Student Teachers’ Beliefs About Knowledge, Intelligence, Learning and Teaching
- Knowledge Construction Across Work Settings
- Knowledge Creation Inside and Outside the Organization: User-driven innovation and Inter-organizational learning (ph.d- prosjekt)
- Knowledge Promotion: From Words to Deed (KP)
- Kodesnakk: Programmeringsopplæring med interaktive screencaster
- Kognitive og motivasjonelle prosesser i multippel tekstforståelse
- Kollegaveiledning i undervisning og veiledning (PeTS)
- Kommunikativ utvikling hos enspråklige og tospråklige barn i alderen 36-48 måneder
- Kompetent Bonde
- KP-Lab: Knowledge Practices Laboratory
- Kritisk lesing og læring i informasjons samfunnet
- Kulturkampen om lærerne - en genealogisk undersøkelse (ph.d.-prosjekt)
- Kunnskapspraksiser i lærerprofesjonen (ph.d.-prosjekt)
- Kunnskapsproduksjon og identitetskonstruksjon -skolen som del av ulike ungdommers oppvekstmiljø
- Kvalitet og endring i høyre utdanning
- L
- L3D-SecondLife
- Language Minority Students’ Text Comprehension
- Latent Variable Mixture models to track Longitudinal Differentiation Patterns
- Learning and ICT in Media Education Classrooms
- Learning science across school and museums
- Learning with computer-based inquiry environments
- Lesing av multiple tekster på ungdomstrinnet (ph.d.-prosjekt)
- LEX-EL (2011 - 2016) Legal standards and Professional Judgement in Educational Leadership
- Linking Instruction in Science and Student Impact (LISSI)
- Livskvalitet hos barn som har et hørselstap (ph.d.-prosjekt)
- Log-file Analysis in International Large-Scale Assessments (LOGAN)
- Læreplaner som styring: en sammenligning av grunnskolen i Finland og Norge (Ph.d- prosjekt)
- Læreplanpolitikk og læreplantradisjoner - mellom globale og lokale problemstillinger
- Læreres bruk av motiverende ytringer i spesialundervisning
- Læreres motivasjonsstil: En internasjonal studie
- Læreres responser på utdanningspolitikk: Ungdomstrinn i utvikling (TREP)
- Lærerkulturer i Norden
- Lærerrollen i teknologistøttet læring og undervisning (ph.d.-prosjekt)
- Læring på tvers: Unges kunnskapspraksiser i skole og fritid
- Læringsbaner i kunnskapssamfunnet (LiKE)
- Læringsobjekter som støtter konstruktivisme og generiske ferdigheter (LOC21)
- M
- MakEY: Makerspaces in the early years
- Matematikk i byen (Math & The City- Learning to apply mathematics outside the school)
- Matematikkundervisning i Norge og Finland (ph.d.-prosjekt)
- MatteWiki
- MEDIASCAPES - Cultural Heritage Mediascapes: Innovation in Knowledge and Mediation Practices
- Mediational Sites: A Communication Design Perspective on Websites
- Medierende betingelser for læring og danning: et forsknings- og utviklingsprosjekt (MEDPED)
- Meta-Analytic Structural Equation Modeling in Educational Measurement
- Minecraft i lærerutdanning - utvikling av generiske ferdigheter i samfunnsfag
- MIRACLE - Mixed Reality Interactions across Contexts of Learning
- Modernization as lived experience
- Motivasjon og tidsdistanse - prestasjoner og affektive manifestasjoner
- Multi-disciplinary knowledge practice in nanotechnology
- Multiple-documents literacy: Understanding, assessing, and improving students' learning from conflicting information sources
- MUSTEL: Technology Enhanced Learning in Museums
- N
- Narrahand
- Narrativer i pedagogisk forskning
- NORDIC ISSPP - Nordic Successful School Principalship Project
- NORDMENT: Mentoring beginning teachers in Nordic countries
- NORPOL
- Norsk skolestatistikk 1660- 1853
- Norsklæreres undervisning i leseforståelsesstrategier og bruk av tekstbaserte spørsmål (ph.d.-prosjekt)
- Null Baseline Modeling Approaches with Applications in International Large-Scale Educational Assessments (PhD project)
- Nytt blikk på gamle problemer
- O
- P
- P2D - From paper to digial work plans
- PARTICLES: Profiling And Researching TIMSS by Introducing a Curriculum Lens on Eight-grade Science (PhD project)
- Pedagogisk praksis og skolefaglig læringsutbytte
- PiCO: Projectors in Collaboration
- PISA+ et forskningsprosjekt som forfølger problematiske PISA funn i en norsk kontekst
- Pitro (Programme for Institutional Transformation, Research and Outreach)
- Plastisitetens pedagogikk (ph.d- prosjekt)
- Policy Transfer in Education (POLTRANS)
- Portraits of language, literacy and learning: young multilinguals in Norway (Ph.D- prosjekt)
- Preventing Later Literacy Failure in Kindergarten: A longitudinal Randomized-Trials Study of Oral Language Development and Intervention
- Principles and Practices to Synthesize Research Evidence from Complex Survey Data (PhD project)
- Private grendeskoler
- Process data analysis in problem-solving tasks (PhD-project)
- Processes of Meaning Construction During Multiple-Documents Reading (ph.d.-prosjekt)
- Profesjonelle normer, skoleledelse og utdanningsrett: En sammenliknende studie av Norge og Sverige (PRONLED)
- Professional Learning through Reflection promoted by Feedback and Coaching (PROFLEC)
- Program for Teacher Education, Technology and Change (PLUTO)
- PROgrammering og SKAPerverksted i skolen: Kompetanser for det 21. århundret og tilpasset opplæring for elever med Stort Læringspotensial (ProSkap-SL)
- Programutvikling i lærerutdanningen
- S
- SAGROV (2007 - 2012) Skolens arbeid med grunnleggende ferdigheter og vurdering
- Sansetap
- School leadership as a lever of learning (PhD project)
- Science Education for Action and Engagement towards Sustainability (SEAS)
- SCY - Science Created by You
- Selvbilder, fiendebilder og verdensbilder i norske lærebøker 1930-1970 (ph.d.-prosjekt)
- Signifikanstesting
- Singularitet og annethet (ph.d.-prosjekt)
- Skole – Museumssamarbeid om Utdanning for og gjennom Demokrati (SMUD)
- Skoleledelse i digitale omgivelser
- Skoleledelse og kunnskapsutvikling
- Skolemiljøets og individuelle faktorers betydning for elevers karakterer og gjennomføring i ungdoms- og videregåendeskole (ph.d- prosjekt)
- Slik som du ser meg – slik som jeg ser meg: et eksplorerende prosjekt om identitet hos ungdom og unge voksne med utviklingshemming
- Social change and personal development – psychosocial perspectives
- Sosial interaksjon i familier med internasjonalt adopterte barn
- Spesialpedagogisk innsats - Intensjoner, praksis og erfaringer
- Spesialpedagogisk planarbeid i grunnskolen
- Spilltakulær: Spillifisering, deltakelse og læring
- Språkbevaring, språkspredning og ungdommenes holdninger til språkvalg/ språkskifte
- Språklæring og tekstforståelse i barnehagen
- Språkutvikling hos barn med autismespektrum forstyrrelser (ph.d-prosjekt)
- STAYER
- Studiestrategier i høyere utdanning (ph.d.-prosjekt)
- T
- Tapet - Development & reseach into digital dance performance
- Teaching and learning in technology-supported extended inquiry (ph.d. prosjekt)
- Technologies for reflection (ph.d- prosjekt)
- TEDS-M 2008
- TeleLogopedi: Bruk av videokonsultasjon i logopedisk afasibehandling under koronapandemien
- Textbook religion and lived religion
- The emergence and application of the European Qualifications Framework (ph.d.-prosjekt)
- The Transformation of Humanities Education in Norway, 1960-2000 (ph.d- prosjekt)
- Theory and Practice in Teacher Education (TAPTE)
- Tilpasset opplæring og vurdering – skolen som lærende organisasjon
- TIMSS Advanced
- Tospråklige lærere og lærersamarbeid (ph.d.-prosjekt)
- Tospråklighet hos barn, nasjonale leseprøver og tilpasset opplæring
- Transfer and Training Effects of Learning to Code
- TRANSLED – TRANSformation, Language, Education and Development
- Transnasjonale trender og brytninger i oppfatninger om vurdering i Norden (postdoc-prosjekt)
- Trivsel i skolen
- TWEAK - Tweaking Wikis for Education and Advancement of Knowledge
- U
- UiO 200: Forskerspiren
- Undereventyret i danningsteoretisk perspektiv
- Understanding Teachers as Designers
- Understanding the nature of the technology-filled classroom
- Ungdom og politisk engasjement
- Universiteter og regional utvikling (ph.d- prosjekt)
- Universitetspedagogers danning og kompetanseutvikling
- University academics' experiences and imaginaries of responsibility towards the public (ph.d.- prosjekt)
- Utdanning 2020 forprosjekt
- Utdanning og etnisk fellesskap
- Utprøving av metodene Videomodellæring, Discrete Trial opplæring og PECS (Picture Exchange Communication Systems) for treningen og opplæringen av barn med autisme spekter forstyrrelser (ASF).
- Utvikling av motivasjon og selv-regulert læring på småskoletrinnet
- V
- Veiledning til familier med prematurt fødte barn - hva er sentrale virkningsmekanismer?
- Video in Research
- Visible Feedback
- Vocational Education and Training (VET) at EQF levels 6 to 8
- Vurdering for seleksjon i de skandinaviske utdanningssystemer – ASSESS (ph.d-prosjekt)
- Væremåte hos barn med autisme "Prosjekt væremåte"
- W
- Y