Digitale enheter i grunnopplæringen

I løpet av fem år har nesten alle elever i norsk grunnskole fått sin egen digitale enhet. Dette er enten en iPad, PC eller Chromebook. I videregående skole har elever i mer enn 15 år hatt sin egen enhet. For første gang på nærmere 10 år finnes det nå en nasjonal oversikt.

Digitaliseringen i skolen har vært gjennom mange endringer de siste 25 årene. Mange lærere og elever vil nok huske at de gikk på datarommet eller datalab der skolens datamaskiner var satt opp på rekke og rad. Denne organiseringen av datamaskiner krevde mye planlegging, og ofte gikk mye av tiden i timen med til både pålogging og teknisk oppdatering.

For videregående skole ble det i stor grad slutt på datarommene da alle elevene fikk sin egen PC i 2007 og 2008. Denne ble gitt av skoleeier, som for de videregående skolene er fylkeskommunen. For grunnskolen har tilbudet med én digital enhet per elev kommet mye senere. Hver av landets mange hundre kommuner hadde selv ansvaret for innkjøp av digitale enheter, og i enkelte kommuner har de latt skolene selv bestemme tidspunktet for en-til-en implementering.

Det har i mange år, fra 2012 til 2021, ikke vært noen forsøk fra nasjonale myndigheter sin side på å lage en oversikt over hvilke kommuner i Norge som tilbyr digitale enheter til elevene, og hva kommunene har valgt.

FIKS laget i årene 2019-2021 en oversikt over en-til-en dekningen i de 100 største kommunene basert på direkte kommunikasjon med kommunene og skoler. Den viste at en-til-en satsinger var blitt gjennomført på ungdomsskolen og delvis på barneskolen i årene 2016-2019.


 

Digitale enheter

I Norge har vi i hovedsak tre ulike digitale enheter: PC, iPad og Chromebook. Når disse brukes i et klasserom kaller vi klasserommet en-til-en-klasserom. I et slik læringsmiljø har hver elev fått tildelt sin egen digitale enhet fra skoleeier som de bruker i det fysiske klasserommet og som de kan ta med seg hjem (Gilje, Bjerke og Thuen, 2020, s. 3).

Det er over 250 000 iPad-er eller andre nettbrett i norsk skole. Over 130 000 elever har Chromebook og over 170 000 elever har PC.

Enheter gjennom grunnopplæringen


Fra og med 2021 ble innmelding av digitale enheter i hver kommune en del av informasjonen som samles i det som heter Grunnskolens Informasjonssystem (GSI). For første gang siden 2012 ble skoleeiere i hele landet spurt om valg av digitale enheter og det ble mulig å gi en oversikt over hvor langt en-til-en implementeringen var kommet nasjonalt. En fordeling av ulike enheter på trinn ser slik ut:



Oversikten viser at iPad er mest brukt på barnetrinnet, mens PC er betydelig mer utbredt på ungdomsskolen. I kommuner som velger Chromebook, er denne ofte brukt gjennom hele grunnskolen og det gir færre bytter av digital enhet mellom barne- og ungdomstrinn. Det er foreløpig store forskjeller mellom ulike regioner i Norge. Særlig nordvestlandet og særlig Trøndelag har relativt lav dekning. Det innebærer at de har en stor andel elever, særlig på 1. - 4. trinn som ikke har egen digital enhet på skolen. 
 

Referanser

Gilje, Ø. Bjerke, Å. og Thuen, F. (2020). GODE EKSEMPLER PÅ PRAKSIS. Rapport. Osl: FIKS, UiO.

 

 

Av Øystein Gilje
Publisert 14. sep. 2022 08:34 - Sist endret 14. juni 2024 09:47