Digital kompetanse og digitalisering i skolen - kunnskapsgrunnlag og begreper
Det er mange ulike begreper som brukes innen digitalisering i skolen og digitaliseringsbegrepet blir stadig mer komplekst og sammensatt (Munthe et al., 2022). Nedenfor ligger det er en oversikt hvordan dette skal forstås i planen og hva som er intensjonen med planen.
Mål for EDK-planen
Plan for elevenes digitale kompetanse (EDK-planen) beskriver hvordan grunnskolene i Nordre Follo kommune skal arbeide med å utvikle elevens digitale kompetanse og medborgerskap. Sentralt for EDK-planen er at skolene skal ivareta progresjon og sammenheng i utviklingen av elevens digitale kompetanse i grunnskolen. Videre er det et mål at planen skal bidra til å gi elevene et felles grunnlag og enhetlig opplæringen av dette. Planen har også til hensikt å bidra til en forutsigbar overgang mellom klassetrinn og skoler. Planen er først og fremst utarbeidet for å støtte skolen og lærerne i dette arbeidet, men det er også tenkt at planen kan kommunisere til foreldre om hvordan Nordre-Follo jobber med tematikken.
Forankring i LK20
LK20 er et sentralt utgangspunkt for EDK-planen. De digitale kompetansene springer ut fra de grunnleggende ferdighetene i alle fag. Planen legger også vekt på at digital kompetanse er en fagovergripende kompetanse. De ulike kompetansene er gitt ved beskrivelsen en digitale ferdigheter i fag og knyttet opp mot kompetansemål. I planen er kompetansemål som har et tydelig digitalt innhold, enten ved bruk av digitale verktøy, konkret kunnskapsinnhold eller ønskede holdninger prioritert.
Læreplanen definerer fem grunnleggende ferdigheter som alle elever bør ha. Disse ferdighetene er viktige for å kunne lære og forstå fag, men de er også nødvendige for å utvikle identitet og sosiale relasjoner, samt å kunne delta i utdanning, arbeids- og samfunnsliv. EDK-planen bygger på en forståelse at grunnleggende digitale ferdigheter griper inn i alle de andre grunnleggende ferdighetene.
Kompetanse i Nordre Follo
Digital kompetanse er evnen til å forholde seg til og bruke digitale verktøy og medier på en trygg, kritisk og kreativ måte. Digital kompetanse handler både om kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Det dreier seg om å kunne utføre praktiske oppgaver, kommunisere, innhente eller behandle informasjon. Digital dømmekraft, slik som personvern, kildekritikk og informasjonssikkerhet, er også en viktig del av den digitale kompetansen (Meld. St. 23 (2012–2013), s. 18).
I henhold til definisjonen vektlegger planen både kunnskaper, ferdigheter og holdninger og en bred forståelse av digital kompetanse inkludert digital dømmekraft. Mer konkret innebærer dette at når elevene bruker digitale verktøy eller beveger seg på nettet, møter de utfordringer som skiller seg fra utfordringene de møter i fysiske møter.
Planen bruker begrepet "kompetanse" for å understreke at elevene skal utvikle mer enn bare tekniske ferdigheter. De skal også utvikle kunnskap, ferdigheter og holdninger. I planen brukes begrepet digitale ferdigheter ved direkte referanser til LK20 fordi ferdigheter er det begrepet som brukes der.
Utarbeidelse av planen
EDK-planen har sitt utspring i ressurslærernettverket for lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse og er utviklet etter et ønske fra lærerne basert på opplevde behov for en større bevissthet og systematikk i arbeidet med elevenes digitale kompetanse.
Planen er utarbeidet av en arbeidsgruppe bestående av lærerrepresentanter fra barne-, mellom- og ungdomstrinnet, PPT, OsloMet og fagstab for oppvekst. PfDK-nettverket har aktivt bidratt til utformingen av planen underveis, inkludert utviklingen av undervisningseksempler og progresjonsplaner. Ungdomsrådet i kommunen, Nordre Follo kommunale FAU og forvaltningsteam har også bidratt til planen gjennom innspill og tilbakemeldinger.
Kompetanser for en digital medborger
I denne delen presenteres de ulike kompetanseområdene som den digitale medborger må beherske.
Kompetanseområdene har sin bakgrunn i LK20
En digital medborger må ha mange ulike kompetanser for å fungere godt i en digital verden. I planen er digitalt medborgerskap strukturert inn i fem digitale kompetanseområder: å skape og produsere, samhandle og kommunisere, bruke kilder, være digitalt bevisst og digital livsmestring. Kompetanseområdene er til dels overlappende, og elevene må beherske alle sammen. Til eksempel må elevene bruke kompetanser fra «kildebruk» når den under kompetanseområdet «skape og produsere» jobber videre på andre sitt arbeid i bla. musikk og kunst og håndverk, eller bruker referanser og kildehenvisninger i egne tekster. Likeledes må kritisk bevissthet om kilder brukes i kompetanseområdet «digital bevissthet» når den forholder seg til sosiale medier om bla livsstil og kostholdsråd.
Skape og produsere
- Lære seg og bruke nye verktøy
- Uttrykke seg gjennom digitale verktøy
- Bruke digitale verktøy kreativt og innovativt
- Forholde seg til opphavsrett og GDPR
Samhandle og kommunisere
- Kommunisere og ytre seg på digitale plattformer og flater
- Samarbeide på ulike digitale plattformer
- Beherske ulike støttefunksjoner for kommunikasjon
Kildebruk
- Finne og bruke informasjon
- Kritisk vurdere informasjon
- Kildens sikkerhet med tanke på GDPR og datasikkerhet
- Referere til kilder og ressurser
Digital livsmestring
- Bruke digitale verktøy og løsninger
- Lære og bruke nye digitale løsninger
- Kontroll over egen digital identitet
- Holdninger til digital mobbing og krenkelser
- Utvikle digital dømmekraft
- Uenighetskompetanse på digitale flater
Digital bevissthet
- Forhold til hvordan teknologi påvirker verden
- Reflektere over etiske utfordringer med digital påvirkning
- Kunnskap om algoritmer i samfunnet og digital reklame
- Bevissthet om hvordan eleven påvirker andre digitalt
- Bevissthet om digitale sosiale liv
Kunstig intelligens (KI)
Bruken av KI i samfunnet er økende og elevene må forholde seg til samt lære å bruke dette. KI vil inngå i alle kompetanseområdene. Elevene må kunne bruke KI når de skal skape og produsere tekst, bilder, musikk med mer. Eleven må kunne stille gode spørsmål for å få en meningsfull digital kommunikasjon når den stiller spørsmål til KI i ulike digitale supportsystemer og nettsider for kundestøtte eller de må utøve kritisk kildebruk når de vurderer informasjon fra KI. Når elevene viser kompetanse på nye måter og ved hjelp av ny teknologi må dette gjenspeiles i skolens praksis.
Digihjulet - et planleggingsverktøy
Det er viktig å planlegge undervisningen nøye, spesielt når man bruker digitale ressurser. Digihjulet er en modell som kan hjelpe med å planlegge undervisningen når hovedfokuset er å utvikle elevenes digitale kompetanser. Modellen kan brukes på alle trinn, i alle fag og på tvers av ulike fagområder.
Hvordan bruke Digihjulet
Ved å bruke Digihjulet som et verktøy for undervisningsplanlegging, vil lærere være i stand til å tilpasse undervisningen og velge passende teknologiske ressurser. Dette vil kunne bidra til å øke elevenes motivasjon og engasjement, samt forberede dem på å bli effektive digitale borgere i det moderne samfunnet.
Ved bruk av Digihjulet, starter du innerst i hjulet med formålet. Deretter legger du inn hvilke digitale kompetanser og kompetansemål du skal arbeide med, før du går over til den ytre ringen. Her kan du starte med hvilken del du vil.
Elevmedvirkning er en viktig del av all undervisning, og kan innlemmes i alle deler av Digihjulet. En måte å fremme elevmedvirkning på er å gi elevene ansvar for en eller flere deler av hjulet, mens læreren beholder kontrollen over minst en del. På denne måten kan elevene være med på å velge relevante aktiviteter og ressurser for oppdraget, samt delta i utformingen av vurderingskriterier og valg av oppdrag.
Formål - fagenes kompetansemål og digitale kompetanser
- Formålet med opplæringen i digital kompetanse er at elevene skal bli kompetente digitale medborgere og tar utgangspunkt i de ulike kompetanseområdene.
- Formålet vil variere, og kan derfor være eksplisitt digitalt eller det digitale kan være en del av en større helhet.
Oppdrag
- Oppdraget er den konkrete oppgaven elevene får.
- Et oppdrag kan være en del av et større prosjekt eller en mindre sekvens.
Veiledning og vurdering
- Det er nødvendig å gi elevene veiledning underveis og tilbakemeldinger for å hjelpe dem med å utvikle sin digitale kompetanse.
- Å veilede med tanke på de digitale kompetansene, vil øke elevenes bevissthet om egen utvikling på dette området.
Elevaktiviteter
- Elevaktivitetene og arbeidsformene må være i samsvar med oppdraget.
- Det er viktig at aktivitetene tilpasses, slik at alle kan delta på sitt nivå og oppleve mestring og inkludering.
- Modellering og støttestrukturer er avgjørende for å gi alle elevene mulighet til å delta.
Ressurser
- Ressurser er alt av digitale verktøy, programvare, læremidler og annet som brukes for å utføre oppdraget og oppnå formålet.
- Valg av digitale ressurser må tilpasses både oppdraget og formålet for læringsaktiviteten.
- Det er viktig at ressursene gir elevene mulighet til å fullføre oppdraget på en hensiktsmessig måte, og at de bidrar til at elevene utvikler de ønskede kompetansemålene.
Eksempler
Praksiseksemplene under er ment eksemplarisk med tanke på bruk av Digihjulet. De skal vise hvordan lærere kan planlegge for å arbeide med ulike digitale kompetanser i de ulike fagene på ulike trinn.
Norsk etter 2. trinn
Formål:
- bruke digitale ressurser kreativt til å skape sammensatte tekster
Digital kompetanse:
- skape et produkt som kombinerer bilde og tekst
- skrive med tastatur
- ta bilde og gjøre enkel redigering
- produsere et bilde på en digital app
- lese inn tekst
Kompetansemål etter 2.trinn:
- lage tekster som kombinerer skrift og bilder
- skrive tekst med tastatur
Ressurser: Bok: Bringsværd, Tor Åge (2002) Når to sier godnatt, Gyldendal Tiden. Book Creator. SketchesSchool/tegnesaker.
Oppdrag: Lag en digital bok kalt: Når to sier godnatt. Les inn og vis boka for klassen.
Elevaktivitet: Sammen med klassen komme med ideer til hvem som skal si godnatt og hvordan de skal gjøre det. Bruke skriverammen i Book Creator og skrive egne tekster etter modelltekstene i boka. Lage tegninger (digitalt eller på papir) som illustrerer tekstene. Spille inn lydfil på hver side i boka du har laget. Presentere boka for klassen.
Veiledning og vurdering: Underveisvurdering muntlig fra lærer og læringspartner. Elevene vurderer selv om de må spille inn lydfilene flere ganger. Etter at elevene har lest og vist boka i klassen, gir elevene tilbakemelding på hva de synes den som presenterte fikk til (fokus på mestring).
Samfunnsfag etter 7. trinn
Formål:
- Bruke digitale verktøy for å finne, behandle og navigere i digitale kilder, utøve digital kildekritikk og velge ut relevant informasjon.
- Å kunne planlegge, utforme og arbeide med tekster som er tilpasset formålet med skrivingen.
- Utøve digital kildekritikk og velge ut relevant informasjon
Digital kompetanse:
- Lage og redigere film
- Bruke digitale verktøy i skapende prosesser
- Presentere faglige emner
Kompetansemål etter 7.trinn:
- beskrive geografiske hovedtrekk i ulike deler av verden og reflektere over hvordan disse hovedtrekkene påvirker menneskene som bor der
Ressurser: Minecraft Education
Oppdrag: Bygg en severdighet fra Afrika i Minecraft Education. Historien til severdigheten skal fortelles på en tavle i tilknytning til severdigheten.
Elevaktivitet: Finne severdighet, undersøke historie og bilder. Bygge severdigheten i Minecraft Education, skrive infotekst til tavle. Ta skjermopptak hvor severdigheten blir presentert og tavla med informasjon blir vist fram, vise film for klassen.
Veiledning og vurdering: Elever og lærer vurderer sammen hvilke severdigheter som kan velges. Lærer gir underveisvurdering på tekst til infotavlen. Elevene vurderer selv i innspilling gjennom å bestemme om de trenger flere opptak. Elevene ga hverandre feedback etter at filmen var vist fram.
Progresjonsplan for elevenes digitale kompetanser
Progresjonsplanen er laget for å sikre en naturlig utvikling av elevenes digitale kompetanse gjennom hele grunnskoleløpet. Den er bygget på kompetansemålene i læreplanen (LK20) som har en spesifikt digital ferdighet, kunnskap eller holdning.
Progresjonsplanen viser kunnskaper, ferdigheter og holdninger elevene skal lære seg i og på tvers av fag. Noen er direkte relatert til kompetansemålene, og noen av dem er generelle som skal brukes i flere fag. Progresjonsplanen er utviklet med mål etter 2., 4., 7. og 10.trinn for å sikre en progresjon i tråd med LK20.
Etter 2. trinn
Elevenes digitale kompetanse | Mål for opplæringen | Forslag til godkjente digitale ressurser |
Skape og produsere |
|
|
Samhandle og kommunisere |
|
|
Kildebruk |
|
|
Digital livsmestring |
|
|
Digital bevissthet |
|
Etter 4. trinn
Elevenes digitale kompetanse | Mål for opplæringen | Forslag til digitale ressurser |
Skape og produsere |
|
|
Samhandle og kommunisere |
|
|
Kildebruk |
|
|
Digital livsmestring |
|
|
Digital bevissthet |
|
Etter 7. trinn
Elevenes digitale kompetanse | Mål for opplæringen | Forslag til digitale ressurser |
Skape og produsere |
|
|
Samhandle og kommunisere |
|
|
Kildebruk |
|
|
Digital livsmestring |
|
|
Digital bevissthet |
|
Etter 10. trinn
Elevenes digitale kompetanse | Mål for opplæringen | Forslag til digitale ressurser |
Skape og produsere |
|
|
Samhandle og kommunisere |
|
|
Kildebruk |
|
|
Digital livsmestring |
|
|
Digital bevissthet |
|
|
Tabellverktøy - Digitale kompetansemål i LK20
Tabell
Last ned tabellen i excelformat her Tabellverktøy_digital kompetanse_excelfil
Fag | Trinn | Kompetansemål | Skape og produsere | Samhandle og kommunisere | Kildebruk | Digital bevissthet | Digital livsmestring | Inngår i digital kompetanse |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Engelsk | Etter 10.trinn | bruke ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling | Ja | Ja | Må | |||
Engelsk | Etter 10.trinn | bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte | Ja | Må | ||||
Engelsk | Etter 10.trinn | lese sakprosatekster og vurdere hvor pålitelige kildene er | Ja | Må | ||||
Engelsk | Etter 10.trinn | skrive formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, forteller og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon | Ja | Må | ||||
Engelsk | Etter 10.trinn | utforske og videreformidle innhold i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier knyttet til egne interesser | Ja | Ja | Må | |||
Engelsk | Etter 7.trinn | samtale om ulike kilders pålitelighet, og velge kilder til eget bruk | Ja | Må | ||||
Engelsk | Etter 4.trinn | bruke digitale ressurser til å utforske språket og utøve med andre | Ja | Ja | Må | |||
Engelsk | Etter 7.trinn | bruke digitale ressurser og ulike ordbøker i språklæring, tekstskaping og samhandling | Ja | Ja | Må | |||
Engelsk | Etter 2.trinn | bruke digitale ressurser for å oppleve språket via autentiske språkmodeller og samtalepartnere | Ja | Ja | Må | |||
Engelsk | Etter 7.trinn | utforske levemåter og tradisjoner i ulike samfunn i den engelskspråklige verden og i Norge og reflektere over identitet og kulturell tilhørighet | Ja | Ja | Ja | Må | ||
KRLE | Etter 10.trinn | identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon | Ja | Ja | Ja | Ja | Må | |
KRLE | Etter 10.trinn | Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn | Ja | Ja | Ja | Må | ||
KRLE | Etter 10.trinn | utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og populærkultur | Ja | Ja | Ja | Må | ||
KRLE | Etter 10.trinn | sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn | Ja | Må | ||||
Kroppsøving | Etter 10.trinn | forstå fleire typer kart og digitale verktøy og bruke dei til å orientere seg i kjende og ukjende miljø | Ja | Må | ||||
Kroppsøving | Etter 4.trinn | lage og bruke kart for å orientere seg i kjent terreng | Ja | Må | ||||
Kroppsøving | Etter 7.trinn | bruke kart, digitale verktøy og teikn i naturen til å orientere seg i natur og nærmiljø | Ja | Må | ||||
Kunst og håndverk | Etter 10.trinn | Utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter | Ja | Ja | Ja | Må | ||
Kunst og håndverk | Etter 10.trinn | utforske muligheter innenfor håndverksteknikker og egnet teknologi ved å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer. | Ja | Må | ||||
Kunst og håndverk | Etter 10.trinn | visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy | Ja | Må | ||||
Kunst og håndverk | Etter 2.trinn | skape fortellinger ved hjelp av digitale verktøy etter inspirasjon fra lokale og nasjonale kunstverk | Ja | Ja | Må | |||
Kunst og håndverk | Etter 2.trinn | studere form gjennom å tegne, male og fotografere | Ja | Må | ||||
Kunst og håndverk | Etter 7.trinn | bruke digitale verktøy til å planlegge og presentere prosesser og produkter | Ja | Må | ||||
Kunst og håndverk | Etter 4.trinn | bruke enkle komposisjonsprinsipper i fotografi og digitale verktøy | Ja | Må | ||||
Kunst og håndverk | Etter 4.trinn | utforske mangfold i motiver og visuelle uttrykk i kunst fra ulike verdensdeler og lage en digital presentasjon | Ja | Ja | Ja | Må | ||
Kunst og håndverk | Etter 7.trinn | bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk | Ja | Må | ||||
Mat og helse | Etter 10.trinn | drøfte korleis kosthald kan bidra til god helse, og bruke digitale ressursar til å vurdere eige kosthald og til å velje sunne og varierte matvarer i samband med matlaging | Ja | Må | ||||
Mat og helse | Etter 7.trinn | bruke oppskrifter i matlaging og rekne ut og vurdere mengda i porsjonane både med og utan bruk av digitale ressursar | Ja | Ja | Må | |||
Mat og helse | Etter 7.trinn | bruke digitale ressursar til å samanlikne og drøfte produktinformasjon og reklame i ulike medium | Ja | Ja | Ja | Må | ||
Matematikk | Etter 10.trinn | utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering | Ja | Ja | Må | |||
Matematikk | Etter 10.trinn | simulere utfall i tilfeldige forsøk og berekne sannsynet for at noko skal inntreffe, ved å bruke programmering | Ja | Må | ||||
Matematikk | Etter 10.trinn | representere funksjonar på ulike måtar og vise samanhengar mellom representasjonane | Ja | Ja | Må | |||
Matematikk | Etter 10.trinn | utforske matematiske eigenskapar og samanhengar ved å bruke programmering | Ja | Må | ||||
Matematikk | Etter 10.trinn | utforske og samanlikne eigenskapar ved ulike funksjonar ved å bruke digitale verktøy | Ja | Må | ||||
Matematikk | Etter 7.trinn | lage og programmere algoritmar med bruk av variablar, vilkår og lykkjer | Ja | Ja | Må | |||
Matematikk | Etter 7.trinn | bruke variablar, lykkjer, vilkår og funksjonar i programmering til å utforske geometriske figurar og mønster | Ja | Må | ||||
Matematikk | Etter 7.trinn | bruke programmering til å utforske data i tabellar og datasett | Ja | Må | ||||
Matematikk | Etter 7.trinn | bruke variablar og formlar til å uttrykkje samanhengar i praktiske situasjonar | Ja | Må | ||||
Matematikk | Etter 7.trinn | lage og vurdere budsjett og rekneskap ved å bruke rekneark med cellereferansar og formlar | Ja | Må | ||||
Matematikk | Etter 7.trinn | logge, sortere, presentere og lese data i tabellar og diagram og grunngi valet av framstilling | Ja | Ja | Må | |||
Musikk | Etter 10.trinn | utforske og drøfte musikkens og dansens betydning i samfunnet og etiske problemstillinger knyttet til musikalske ytringer og musikkulturer | Ja | Må | ||||
Musikk | Etter 10.trinn | skape og programmere musikalske forløp ved å eksperimentere med lyd fra ulike kilder | Ja | Ja | Må | |||
Musikk | Etter 2.trinn | leke med musikkens grunnelementer gjennom lyd og stemme, lage mønstre og sette sammen mønstrene til enkle improvisasjoner og komposisjoner, også med digitale verktøy | Ja | Må | ||||
Musikk | Etter 4.trinn | eksperimentere med rytmer, melodier og andre grunnelementer, sette sammen mønstre til komposisjoner, også ved bruk av digitale verktøy, og beskrive arbeidsprosesser og resultater | Ja | Ja | Ja | Må | ||
Musikk | Etter 7.trinn | bruke teknologi og digitale verktøy til å skape, øve inn og bearbeide musikk | Ja | Må | ||||
Naturfag | Etter 10.trinn | bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener | Ja | Ja | Må | |||
Naturfag | Etter 10.trinn | utforske, forstå og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker | Ja | Må | ||||
Naturfag | Etter 4.trinn | utforske teknologiske systemer som er satt sammen av ulike deler, og beskrive hvordan delene fungerer og virker sammen | Ja | Må | ||||
Naturfag | Etter 7.trinn | reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer | Ja | Må | ||||
Naturfag | Etter 7.trinn | utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen | Ja | Ja | Må | |||
Norsk | Etter 4.trinn | skrive tekster med funksjonell håndskrift og med tastatur | Ja | Må | ||||
Norsk | Etter 10.trinn | informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium | Ja | Ja | Ja | Ja | Må | |
Norsk | Etter 10.trinn | utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon | Ja | Ja | Ja | Må | ||
Norsk | Etter 10.trinn | utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon | Ja | Ja | Ja | Må | ||
Norsk | Etter 10.trinn | uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter, lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer | Ja | Ja | Må | |||
Norsk | Etter 2.trinn | skrive tekster for hånd og med tastatur | Ja | Må | ||||
Norsk | Etter 4.trinn | holde muntlige presentasjoner med og uten digitale ressurser | Ja | Ja | Må | |||
Norsk | Etter 4.trinn | kombinere ulike uttrykksformer i sammensatte tekster | Ja | Ja | Må | |||
Norsk | Etter 10.trinn | Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster | Ja | Må | ||||
Norsk | Etter 2.trinn | lese med sammenheng og forståelse på papir og digitalt og bruke enkle strategier for leseforståelse |
Ja | Må | ||||
Norsk | Etter 7.trinn | orientere seg i faglige kilder på bibliotek og digitalt | Ja | Må | ||||
Norsk | Etter 7.trinn | presentere faglige emner muntlig med og uten digitale ressurser | Ja | Ja | Må | |||
Norsk | Etter 7.trinn | skrive tekster med funksjonell håndskrift og med flyt på tastatur | Ja | Må | ||||
Norsk | Etter 7.trinn | vurdere hvor pålitelige kildene er, og vise til kilder i egne tekster | Ja | Må | ||||
Norsk | Etter 7.trinn | utforske og beskrive samspillet mellom skrift, bilder og andre uttrykksformer og lage egne sammensatte tekster | Ja | Ja | Må | |||
Norsk | Etter 7.trinn | reflektere etisk over hvordan eleven framstiller seg selv og andre i digitale medier | Ja | Må | ||||
Samfunnsfag | Etter 10.trinn | bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er | Ja | Ja | Ja | Må | ||
Samfunnsfag | Etter 10.trinn | reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar | Ja | Ja | Ja | Må | ||
Samfunnsfag | Etter 10.trinn | utforske og reflektere over eigne digitale spor og høvet til å få sletta spora og å verne om retten ein sjølv og andre har til privatliv, personvern og opphavsrett | Ja | Ja | Må | |||
Samfunnsfag | Etter 10.trinn | utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten | Ja | Ja | Ja | Må | ||
Samfunnsfag | Etter 4.trinn | utforske og presentere samfunnsfaglege spørsmål, søkje etter informasjon i ulike kjelder og vurdere kor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmåla | Ja | Ja | Ja | Må | ||
Samfunnsfag | Etter 10.trinn | Beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt | Ja | Ja | Må | |||
samfunnsfag | Etter 2.trinn | samtale om moglegheiter og utfordringar ved digital samhandling | Ja | Ja | Må | |||
Samfunnsfag | Etter 4.trinn | samtale om reglar og normer for personvern, deling og beskyttelse av informasjon og om kva det vil seie å bruke dømmekraft i digital samhandling | Ja | Ja | Må | |||
Samfunnsfag | Etter 10.trinn | vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår | Ja | Ja | Må | |||
samfunnsfag | Etter 7.trinn | gjennomføre ei samfunnsfagleg undersøking og presentere resultata ved hjelp av eigna digitale verktøy | Ja | Må | ||||
Samfunnsfag | Etter 7.trinn | presentere ei aktuell nyheitssak og reflektere over forskjellar mellom fakta, meiningar og kommersiell bodskap i mediebiletet | Ja | Ja | Må | |||
Samfunnsfag | Etter 7.trinn | samanlikne korleis ulike kjelder kan gi ulik informasjon om same tema, og reflektere over korleis kjelder kan brukast til å påverke og fremje bestemte syn | Ja | Ja | Må | |||
Samfunnsfag | Etter 7.trinn | reflektere over korleis ein sjølv og andre deltek i digital samhandling, og drøfte kva det vil seie å bruke dømmekraft sett i lys av reglar, normer og grenser | Ja | Ja | Ja | Må | ||
Samfunnsfag | Etter 7.trinn | reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne | Ja | Må |
Lenker og kilder
Læreplan for kunnskapsløftet 2020 (LK20)
Rammeverk for grunnleggende ferdigheter
Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK)
Digital agenda for Norge — IKT for vekst og verdiskaping. Kommunal- og distriktsdepartementet.
Læring av IKT; Elevenes digitale ferdigheter og bruk av IKT i ICILS 2013