Forslag til plan og forarbeid

Forslag til plan for arbeidet med filmen og til forarbeid før dere ser filmen

Forslag til plan for arbeid med filmen

Arbeid med støtteressurser som denne filmen kan foregå i følgende sekvenser (trinn):

1.    Forarbeid

•    Hente opp lærernes forforståelse og kjennskap til temaet
•    Dele gode eksempler fra egen praksis
•    Lese tekst(er) e.a. før man ser filmen

2.    Se film og samtale om den

•    Se film: hele i ett eller oppdelt.
•    Samtaler med utgangspunkt i filmen

3.    Prøve ut ny eller justert praksis

•    Utprøving av ny praksis
•    Veiledning, erfaringsdeling
•    Ny utprøving av praksis
•    Osv.

Nedenfor følger forslag til hvordan personalet kan arbeide innenfor disse tre sekvensene

Tidsangivelser for innholdet i filmen

Filmen varer i 14 minutter og består av ulike deler. Hver del innledes med et overskrift eller et spørsmål. De ulike delene i filmen begynner på disse tidspunktene: 
«Viktige øyeblikk i filmen»:

  • Fire elementer ved utforskende undervisning:
00:53
  • Elevene gjør undersøkelser:
01:11
  • Lærere underviser om utforsking og legger til rette for utforsking:   
02:57
  • Elevene forbereder utforsking: 
06:27
  • Elevene oppsummerer og konsoliderer: 
08:14
  • Hvorfor skal elevene arbeide utforskende?
10:06
  • Hvilke råd vil du gi til lærere som skal arbeide utforskende?
11:22
  • Kan utforsking bidra til inkludering?
12:28


Forarbeid før dere ser filmen

Formålet med dette er å aktivisere kunnskaper og gi bekreftelse på praksis som allerede eksisterer.

Dette kan gjøres gjennom en eller flere av disse aktivitetene:

a)    Forberedelse til samtale med kolleger:

  1. Les fagartikkel, f. eks. «Fire særtrekk ved utforskende undervisning» https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/kunnskapsbase/elevaktive-arbeidsformer/lering-gjennom-a-utforske/fire-sertrekk-ved-utforskende-undervisning.html
  2. Skriv ned en kort skisse til et undervisningsopplegg for et av dine fag der du ønsker å ha en utforskende tilnærming. Du skal kunne presentere dette opplegget i løpet av to minutter
  3. Samtale med kolleger i styrte grupper eller presentasjon av pkt. 2. i plenum

 

b)    Påstandsspillet

Problemformuleringene som du finner i artikkelen "støtte til utprøving av praksis", kan brukes til å spille «påstandsspillet» i personalet. Formålet med «påstandsspillet» er å drøfte ulike påstander, ikke å finne løsninger.

Et påstandsspill om utforskende undervisning kan gjennomføres på følgende måte:

1.    Forberedelse (før spillet)

a.    Skriv hver påstand/problemformulering på en lapp. Disse bør helst lamineres. Lag gjerne egne påstander

b.    Skriv ut (og laminer) et spillebrett til hver gruppe. Dette spillebrettet kan ha flere felt avhengig av hvor nyanserte svar man ønsker. Vi foreslår tre felt: 

Spillebrett med tre felt

2.    Gjennomføring

a.    Hver deltaker må ha en spillebrikke
b.    Alle påstandskortene legges med teksten ned på bordet
c.    En deltaker trekker et kort og leser påstanden høyt.

Spillet kan spilles på to måter herfra

d.    Spilleren som har lest påstanden, plasserer sin spillebrikke på ønsket felt og uttrykker dermed om han eller hun er enig eller uenig i påstanden.
e.    Eller: Alle deltakerne plasserer sin spillebrikke på brettet samtidig og uttrykker om de er enige eller uenige i påstanden.
f.     Spilleren eller spillerne begrunner sitt synspunkt
g.    En ny deltaker trekker et kort og spillet fortsetter fra pkt. c).

Om ønskelig kan man legge til følgende spørsmål mellom punkt f og g: Hva kan vi gjøre for å forbedre dette på vår skole? 
 

Av Bjørn Bolstad, seniorrådgiver, FIKS
Publisert 26. apr. 2024 11:02 - Sist endret 14. mai 2024 13:26