Forslag til plan for arbeid med filmen
Arbeid med støtteressurser som denne filmen kan foregå i følgende sekvenser (trinn):
1. Forarbeid
• Hente opp lærernes forforståelse og kjennskap til temaet
• Dele gode eksempler fra egen praksis
• Lese tekst(er) e.a. før man ser filmen
2. Se film og samtale om den
• Se film: hele i ett eller oppdelt.
• Samtaler med utgangspunkt i filmen
3. Prøve ut ny eller justert praksis
• Utprøving av ny praksis
• Veiledning, erfaringsdeling
• Ny utprøving av praksis
• Osv.
Nedenfor følger forslag til hvordan personalet kan arbeide innenfor disse tre sekvensene
Tidsangivelser for innholdet i filmen
Filmen varer i 14 minutter og består av ulike deler. Hver del innledes med et overskrift eller et spørsmål. De ulike delene i filmen begynner på disse tidspunktene:
«Viktige øyeblikk i filmen»:
|
00:53 |
|
01:11 |
|
02:57 |
|
06:27 |
|
08:14 |
|
10:06 |
|
11:22 |
|
12:28 |
Forarbeid før dere ser filmen
Formålet med dette er å aktivisere kunnskaper og gi bekreftelse på praksis som allerede eksisterer.
Dette kan gjøres gjennom en eller flere av disse aktivitetene:
a) Forberedelse til samtale med kolleger:
- Les fagartikkel, f. eks. «Fire særtrekk ved utforskende undervisning» https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/kunnskapsbase/elevaktive-arbeidsformer/lering-gjennom-a-utforske/fire-sertrekk-ved-utforskende-undervisning.html
- Skriv ned en kort skisse til et undervisningsopplegg for et av dine fag der du ønsker å ha en utforskende tilnærming. Du skal kunne presentere dette opplegget i løpet av to minutter
- Samtale med kolleger i styrte grupper eller presentasjon av pkt. 2. i plenum
b) Påstandsspillet
Problemformuleringene som du finner i artikkelen "støtte til utprøving av praksis", kan brukes til å spille «påstandsspillet» i personalet. Formålet med «påstandsspillet» er å drøfte ulike påstander, ikke å finne løsninger.
Et påstandsspill om utforskende undervisning kan gjennomføres på følgende måte:
1. Forberedelse (før spillet)
a. Skriv hver påstand/problemformulering på en lapp. Disse bør helst lamineres. Lag gjerne egne påstander
b. Skriv ut (og laminer) et spillebrett til hver gruppe. Dette spillebrettet kan ha flere felt avhengig av hvor nyanserte svar man ønsker. Vi foreslår tre felt:
2. Gjennomføring
a. Hver deltaker må ha en spillebrikke
b. Alle påstandskortene legges med teksten ned på bordet
c. En deltaker trekker et kort og leser påstanden høyt.
Spillet kan spilles på to måter herfra
d. Spilleren som har lest påstanden, plasserer sin spillebrikke på ønsket felt og uttrykker dermed om han eller hun er enig eller uenig i påstanden.
e. Eller: Alle deltakerne plasserer sin spillebrikke på brettet samtidig og uttrykker om de er enige eller uenige i påstanden.
f. Spilleren eller spillerne begrunner sitt synspunkt
g. En ny deltaker trekker et kort og spillet fortsetter fra pkt. c).
Om ønskelig kan man legge til følgende spørsmål mellom punkt f og g: Hva kan vi gjøre for å forbedre dette på vår skole?