Spørsmål til samtale i profesjonsfellesskapet

Forslag til spørsmål etter at dere har sett filmen

Her er forslag til spørsmål som kan brukes etter at dere har sett filmen. Vi anbefaler at skoler velger noen få spørsmål fra forslagene nedenfor eller lager egne spørsmål.

Innledende spørsmål:

En film vil alltid være et utsnitt av virkeligheten og kan ikke fremstille all kompleksitet i den.

1. Hva likte du ved filmen? Kan du peke på to positive elementer du merket deg i filmen?
  2. Hva i filmen samsvarer med dine erfaringer og praksis?
  3. Er det sider ved utforskende undervisning som ikke kommer frem i filmen?

Spørsmål til innholdet i filmen:

A.    Filmen presenterer fire elementer ved utforskende undervisning:

a)    Læreres undervisning om og tilrettelegging for utforsking
b)    Elevene planlegger utforsking
c)    Selve utforskingen (aktiviteten)
d)    Elevene oppsummerer og konsoliderer hva de har lært

1. Hvilket av de fire elementene får dere best til i deres klasse/trinn/fag? Hvorfor mener dere dette?
  2. Hvordan underviser dere om utforsking? Del eksempler.
  3. Hva slags utforskende aktiviteter gjør deres elever? Hvordan kan dere hjelpe elevene til å lære seg flere former for utforsking?

B.    Forskeren Nora E. H. Mathé sier at lærer selv kan legge opp til utforsking i timene. Dette skjer blant annet ved at lærere stiller utforskende og undrende spørsmål til klassen, eller at de modellerer en utforskende aktivitet for elevene (altså at læreren selv utforsker noe).

1. Tenk tilbake på det du har gjort med elevene, for eksempel de siste to ukene. Hva har du gjort som du selv vil kalle «å legge til rette for utforsking»? Hvordan responderte elevene på dette? Del eksempler
  2. Hva slags utforskende spørsmål har dere stilt til elevene? Har du hørt noen av kollegene dine stille gode utforskende spørsmål? Hvorfor oppfatter dere dette som gode spørsmål? Del eksempler

C.    Lærerne og forskeren i filmen gir flere begrunnelser for hvorfor man bør arbeide utforskende:

•    Det skaper stor entusiasme og økt engasjement,
•    Det gir elevene trening i å søke og bearbeide informasjon og å bruke kunnskap til å finne løsninger,
•    Det gir elevene trening i problemløsning
•    Det gir gode muligheter for tilpasset undervisning og variasjon

1. Hvilke begrunnelser er du mest enig i, eller kjenner du deg mest igjen i? Hvorfor?
  2. Har dere andre begrunnelser for å arbeide utforskende med deres elever i de fagene dere underviser i?
  3. Er det grunner til at dere ikke bør arbeide utforskende?

D.    Flere av personene i filmen påpeker at utforskende undervisning ikke trenger å være omfattende og tidkrevende opplegg.

1. Kan dere dele eksempler på korte undervisningsopplegg som har lagt til rette for utforsking?
  2. Hvilke små grep kan dere gjøre hver dag for en mer utforskende praksis?

Spørsmål om utvikling av egen praksis:

I filmen gir lærerne og forskeren noen råd til lærere som vil utvikle eller begynne å jobbe utforskende.

1. Fortell om en gang du fikk til god utforskende undervisning. Hva gjorde at du lyktes, tror du?
  2. Hvilke råd la du spesielt merke til? Hvorfor?
  3. Hvilke råd vil du gi dine kolleger som skal utvikle mer utforskende praksis?
  4. På bakgrunn av det du nå har sett, er det noe du kan utvikle i din egen praksis? I så fall hva?
  5. Hvem av dine kolleger kan du spørre om råd hvis du vil jobbe mer utforskende?

Av Bjørn Bolstad, seniorrådgiver, FIKS
Publisert 26. apr. 2024 11:24 - Sist endret 26. apr. 2024 11:24