Follo-linjen
Praksiseksempel på et tverrfaglig, utforskende prosjekt på vg1 studiespesialiserende
(SSP) over syv uker i følgende fag:
- Engelsk
- Norsk
- Samfunnskunnskap
- Geografi
- Naturfag
Det er også ønskelig å koble på matematikk underveis i arbeidet, for å få litt ekstra støtte rundt statistiske data og kvantitativ metode.
Prosjektet er inspirert av Globala gymnasiets tverrfaglige prosjekt "Röda linjen", som er knyttet til Stockholm T-banes røde linje gjennom byen. Teaterstykket "Linje 5" av Zeshan Shakar og Don Martin er lagt inn som del av gjennomføringen.
I planleggingsfasen benyttes en mal utarbeidet av Høgskole i Innlandet (HINN) som støtte. I tillegg er det hentet inspirasjon fra Realfagsløyper og 5E-modellen og rammeverk for planlegging av Utdanning for Bærekraftig Utvikling (UBU) (Sinnes, 2015). Grunnideen er å gjøre elevene bevisst på mangfoldet langs "Follolinjen" - busslinjen som daglig bringer elever til og fra Frogn videregående skole - fra Nesodden, Drøbak, Ås, Vestby, ski og Langhus.
Hovedsøyler for det tverrfaglige arbeidet
Uke | Tittel | Tittel |
---|---|---|
9 | Ordinær timeplan følges | Drivende spørsmål for utforsking |
10 | Ordinær timeplan følges | Feltarbeid og datainnsamling |
11 | Ordinær timeplan følges | Datainnsamling og resultater |
12 | Ordinær timeplan følges | Tolke og kommunisere data |
13 | Påskeferie | Påskeferie |
14 | Ordinær timplan oppløses | Arbeide ut produkter |
15 | Ordinær timplan oppløses | Arbeide ut produkter |
16 | Ordinær timplan oppløses | Presentasjon av produkter |
Elevene deles inn i grupper på 4 og skal samarbeide i hele perioden. Arbeidet starter med en forberedende periode over 4 uker. I denne perioden jobbes det overordnet med
- drivende spørsmål
- feltarbeid med datainnsamling
- fortolkning og kommunikasjon av data, og
- nødvendig bakgrunnskunnskap i enkeltfagene
Elevene formulerer også egne forskningsspørsmål. I prosjektets siste 3 uker bearbeider elevene datainnsamlingen sin og arbeider ut produkter under veiledning av lærere.
Vi har i tillegg ønsket å bruke eksisterende data for å finne nye problemstillinger:
Eksempler på problemstillinger kan være "Hvorfor er det flere overvektige 17-åringer i Vestby?" og "Hvorfor er det lavere vaksinedekning på Nesodden?" osv.
Aktuelle kjerneelementer og kompetansemål i ulike fag
Se oversikt over kjerneelementer og kompetansemål (pdf)
Mål/elevutbytte
- Elevene skal kunne formulere og utforske en vitenskapelig problemstilling
- Elevene skal kunne planlegge, gjennomføre og trekke slutninger fra et feltarbeid ved bruk av intervju som metode
- Elvene skal kunne innhente og bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
- Elevene skal kunne utforske mangfoldet i en nærregion og se tverrfaglige sammenhenger
- Elvene skal kunne presentere funnene sine muntlig og publisere funn i en avisreportasje
Vurdering
Vurderingskriterier
Les vurderingskriteriene (pdf)
Produkt
- Elevene skriver ukentlige refleksjonslogger gjennom prosjektarbeidet
- Gruppene skal skrive en reportasje som skal publiseres i en klasseavis og som kan publiseres i lokalavisen
- Elevene skal også presentere arbeidet sitt muntlig for lærerne