Elevrolle - en innledning

Hva er elevroller og hvordan kan ulike elevroller beskrives?

Bilde av en lærer som hjelper et barn i et klasserom

Foto: Shane Colvin/UiO

En rolle defineres som menneskelig atferd som er påvirket av de forventningene vi møter i ulike situasjoner [1]. De rollene vi fyller i ulike situasjoner skapes av de forventningene vi møter. Barn og unge har ulike roller som keeper på håndballaget, speiderleder, slagverker i skolekorpset eller som elevrådsleder. 

Elevenes rolle på skolen påvirkes av de forventningene de møter, både på og utenfor skolen [2].

Jorunn Midtsundstad peker på at elever tolker skolens forventninger til deres egen innsats og at de gjør dette gjennom å observere hvordan andre elever forholder seg til skolen. Elever sammenligner seg med de andre elevene i klassen når de utformer sin elevrolle [3]

Utdanningsforskeren Gita Kedar-Voivodas skriver: «The content of any given role´s expectations is primarily determined by the structure of the social system in which it resides» [4]. Innholdet i forventningene til en rolle er først og fremst bestemt av det sosiale systemet denne rollen opptrer i. Dette betyr at forventningene til elevene, som igjen skaper elevrollen, først og fremst skapes av det sosiale systemet som skolen er. Organiseringen og strukturen som elevene møter på skolen bidrar altså til å skape den rollen de fyller som elever. På bakgrunn av dette blir det også viktig hvordan skoler er organisert og hvordan lærere organiserer opplæringen og undervisningen.

Elevrollen har en sosial og en faglig side og den blir skapt i den sosiale samhandlingen i et hvert klasserom. Internasjonale studier har lagt vekt på at elevene utvikler en læringsidentitet [5]. Elevenes læringsidentiteter skapes i samspillet mellom mennesker i dialoger som både er faglige og sosiale. Utviklingen av læringsidentiteter legger i større grad vekt på selve prosessen, mens bruken av begrepet elevrolle kan være mer egnet for å føre diskusjoner og samtaler om elevers medvirkning. 

Kilder

[1] Skaalvik, E. & Skaalvik, S. (2018). Skolen som læringsarena. Oslo: Universitetsforlaget

[2] Midtsundstad, J.H. (2010). En skoleteoretisk ramme for sammenlignende undersøkelser. Teoretisk systematiser og empirisk anvendt på danske og norske skoler. Doktorgradsavhandling, Trondheim: NTNU

[3] Midtsundstad, J.H. (2010). En skoleteoretisk ramme for sammenlignende undersøkelser. Teoretisk systematiser og empirisk anvendt på danske og norske skoler. Doktorgradsavhandling, Trondheim: NTNU (s. 56)

[4] Kedar-Voivodas, G. (1983). The ipact of elementary children's school roles and sex roles in teacher attitudes: An interactional analysis. review of Educational Research, 53, 415-437, (s. 416)

[5] Wortham, S. (2006). Learning identity: The joint emergence of social identification and academic learning. New York. Cambridge University Press.

Av Bjørn Bolstad, seniorrådgiver, UiO/FIKS
Publisert 19. jan. 2023 10:34 - Sist endret 16. feb. 2023 10:32