Tre ulike elevroller

Her beskriver vi tre ulike roller som elever inntar i skolen

Klasserom, barn som sitter, lærer i bakgunn, fokus på barn bakerst i klasserommet

Foto: Shane Colvin/UiO

Utdanningsforskeren Gita Kedar-Voivodas beskriver tre ulike roller som elevene inntar i skolen: en ikke-faglig atferdsrolle, en reseptive læringsrolle og en aktiv læringsrolle. Nedenfor beskriver vi disse tre rollene.

Ikke-faglig atferdsrolle

Denne elevrollen omtales på engelsk som pupil role, og beskriver altså en generell elevrolle som ikke er spesielt knyttet til elevens arbeid med skolefag. Elever fyller en ikke-faglig atfersrolle i alle situasjoner i skolesamfunnet, også i pauser og i læringssituasjoner utenfor klasserommet. Kedar-Voivodas[1] knytter denne rollen direkte til skolens skjulte læreplan og hevder at skolen forventer at elever er tålmodige, lydige passive, konforme og at de følger regler og pålegg. Skolen forventer at elevene viser respekt for autoriteter, at de følger beskjeder og at de lett lar seg kontrollere

Reseptiv læringsrolle

Kedar-Voivodas beskriver to ulike roller elevene kan fylle i det faglige arbeidet. Begge disse elevrollene knyttes til den offisielle læreplanen. En reseptiv, eller mottakende, elevrolle har to komponenter: en resultatkomponent og en prosesskomponent, Resultatkomponenten dreier seg om at eleven skal oppnå, eller beholde, faglige prestasjoner på et akseptabelt (akademisk) nivå, altså at elevene skal prestere godt på tester skolen gjennomfører er elevene skal vise at de har lært det læreplanen sier at de skal lære på ulike alderstrinn. For å oppnå ønskede resultater, må elevene oppfylle noen forventninger til læringsprosessene: elevene må kunne prestere godt innenfor de etablerte skolefagene der elevene må oppfylle bestemte kriterier på tilmålt tid. En reseptiv læringsrolle krever at elevene kan arbeide effektivt og individuelt selv om et klasserom er fullt at potensielle avbrytelser, de må gjøre lekser og oppgaver til angitt tid, og de må være motiverte, oppgaveorienterte og mottakelige for instruksjon og pålegg fra lærerne. Elever som fyller en reseptiv læringsrolle er mottakene, reaktive og responsive.

Aktiv læringsrolle

Elever som fyller en aktiv læringsrolle er konstruerende og proaktive. Mens en reseptiv læringsrolle krever at elever mestrer et forutbestemt akademisk innhold involverer en aktiv læringsrolle en langt bredere akademisk og intellektuell mestring. Elever som fyller en aktiv læringsrolle, vil ofte gå forbi eller utenom det etablerte og forutbestemte innholdet i skolefagene. Kedar-Voivodas viser til andre utdanningsforskere som peker på nysgjerrighet, aktiv prøving og feiling, utfordring av autoriteter, et selvstendig og spørrende sinn og en evig jakt på forklaringer som viktige kvaliteter ved elever.

Mens en reseptiv læringsrolle krever at elever mestrer et forutbestemt akademisk innhold involverer en aktiv læringsrolle en langt bredere akademisk og intellektuell mestring. [2]

Spørsmål til drøfting i kollegiet

  1. Er det noe du reagerer på eller savner ved de tre elevrollene Kedar-Voivodas presenterer? I tilfelle hva?
  2. Kan dere dele situasjoner og eksempler der elevene har fylt en av de to læringsrollene som som Kedar-Voivodas beskriverer og som er omtalt ovenfor? Del gjerne flere eksempler.
  3. Hvilken av de to læringsrollene som Kedar-Voivodas beskriver, er deres elever i størst grad preget av? Hva tror dere er årsaken til det?
  4. Hvordan kan dere utvikle og justere deres pedagogiske praksis dersom dere ønsker at elevene deres skal utvikle en aktiv læringsrolle?

 

Kilder

[1] [2] Kedar-Vovodas, G. (1983). The Impact of Elementary Children's School Roles and Sex Roles on Teacher Attitudes: An Interactional Analysis. Review of Educational Research Fall 1983, Vol 53, No. 3, Pp. 415-437

Av Bjørn Bolstad, seniorrådgiver, UiO/FIKS
Publisert 19. jan. 2023 10:34 - Sist endret 16. feb. 2023 10:32