Sosialpsykologen Diana Baumrind har utviklet et modell med fire ulike roller voksne kan innta i sitt forhold til barn og ungdom [1]. Denne modellen handlet opprinnelig om oppdragelsesstiler [2], men har senere blitt overført til lærerrollen [3]. Disse fire rollene er aktuelle for alle voksne som forholder seg til barn, både foreldre, lærere og andre voksne.
Baumrinds modell er et fire-felt skjema med to akser. den horisontale aksen viser hvor sterk kontroll den voksne tar mens den vertikale aksen viser graden av varme den voksne viser.
Høy grad av kontroll i denne modellen betyr at den voksne er engasjert og involvert i det barnet foretar seg, enten dette er på eller utenfor skolen. En voksen med høy kontroll korrigerer og instruerer barnet når det er nødvendig. Varme i denne modellen uttrykker i hvor stor grad den voksne er empatisk og omsorgsfull og hvor godt den voksne evner å bygge gode relasjoner til barnet.
Karstensen (2013) [4] beskriver de fire rollene slik:
- Forsømmende voksne har lite kontroll og lav grad av varm relasjon til barnet sitt. De er verken støttende eller viser interesse for barnet, og de har lite struktur og grenser.
- Autoritære voksne er krevende og opptatt av «blind lydighet», det vil si at beskjedene deres skal følges uten forklaring.
- Ettergivende voksne bygger gode relasjoner og er varme, skånsomme og omsorgsfulle. Men de krever derimot lite av barnet, stiller lave krav til selvregulering og er konfliktskye.
- Autoritative voksne er både krevende og responderende. De krever kontroll og setter klare grenser og standarder, men samtidig evner de å være støttende og omsorgsfulle. [5]
Rolands ideal er den autoritative voksenrollen, som både viser varme og omsorg og samtidig har kontroll og følger opp.
Kilder
[1] Roland, P. (2021). Den autoritative voksenrollen i barnehage og skole.Oslo: Cappelen Damm Akademisk
[2] Baumrind, D. (1991). Parenting Styles and Adolescent Development. I R.M. Lerner, A.C. Petersen & J. Brooks-Gunn (red.), Encyclopedia of Adolescence (s.746-758). New York: Garland.
[3] Wentzel, K.R. (2002). Are Effective Teachers Like Good Parents? Teaching Styles and Student Adjustment in Early Adolescence. Child Development, 73(1), 287-301.
[4] Karstensen, M. M. (2013) Hvordan praktiserer en dyktig lærer autoritativ klasseledelse? Masteroppgave. Stavanger: Universitetet i Stavanger
[5] Karstensen, M. M. (2013) Hvordan praktiserer en dyktig lærer autoritativ klasseledelse? Masteroppgave. Stavanger: Universitetet i Stavanger (s.8)