Baumrind: Den autoritative voksenrollen

Den autoritative voksenrollen kombinerer varme og kontroll

ser på ei kvinne gjennom et glass, hun skriver på en tavle

Foto: Shane Colvin/UiO

Sosialpsykologen Diana Baumrind har utviklet et modell med fire ulike roller voksne kan innta i sitt forhold til barn og ungdom [1]. Denne modellen handlet opprinnelig om oppdragelsesstiler [2], men har senere blitt overført til lærerrollen [3]. Disse fire rollene er aktuelle for alle voksne som forholder seg til barn, både foreldre, lærere og andre voksne.

Baumrinds modell er et fire-felt skjema med to akser. den horisontale aksen viser hvor sterk kontroll den voksne tar mens den vertikale aksen viser graden av varme den voksne viser.

Modell med fire voksenroller

Høy grad av kontroll i denne modellen betyr at den voksne er engasjert og involvert i det barnet foretar seg, enten dette er på eller utenfor skolen. En voksen med høy kontroll korrigerer og instruerer barnet når det er nødvendig. Varme i denne modellen uttrykker i hvor stor grad den voksne er empatisk og omsorgsfull og hvor godt den voksne evner å bygge gode relasjoner til barnet.

Karstensen (2013) [4] beskriver de fire rollene slik:

  • Forsømmende voksne har lite kontroll og lav grad av varm relasjon til barnet sitt. De er verken støttende eller viser interesse for barnet, og de har lite struktur og grenser.
  • Autoritære voksne er krevende og opptatt av «blind lydighet», det vil si at beskjedene deres skal følges uten forklaring.
  • Ettergivende voksne bygger gode relasjoner og er varme, skånsomme og omsorgsfulle. Men de krever derimot lite av barnet, stiller lave krav til selvregulering og er konfliktskye. 
  • Autoritative voksne er både krevende og responderende. De krever kontroll og setter klare grenser og standarder, men samtidig evner de å være støttende og omsorgsfulle. [5] 

Rolands ideal er den autoritative voksenrollen, som både viser varme og omsorg og samtidig har kontroll og følger opp.

Kilder

[1] Roland, P. (2021). Den autoritative voksenrollen i barnehage og skole.Oslo: Cappelen Damm Akademisk

[2] Baumrind, D. (1991). Parenting Styles and Adolescent Development. I R.M. Lerner, A.C. Petersen & J. Brooks-Gunn (red.), Encyclopedia of Adolescence (s.746-758). New York: Garland.

[3] Wentzel, K.R. (2002). Are Effective Teachers Like Good Parents? Teaching Styles and Student Adjustment in Early Adolescence. Child Development, 73(1), 287-301.

[4] Karstensen, M. M. (2013) Hvordan praktiserer en dyktig lærer autoritativ klasseledelse? Masteroppgave. Stavanger: Universitetet i Stavanger

[5] Karstensen, M. M. (2013) Hvordan praktiserer en dyktig lærer autoritativ klasseledelse? Masteroppgave. Stavanger: Universitetet i Stavanger (s.8)

 

Av Bjørn Bolstad, seniorrådgiver, UiO/FIKS
Publisert 18. jan. 2023 12:15 - Sist endret 21. des. 2023 14:54