Tellhaug: tre lærerroller

Alfred Oftedal Telhaug påpeker at lærere fyller tre roller

tre voksne som sitter og ser på en felles datamaskin, viser kun ryggene

Foto: Shane Colvin/UiO

Utdanningsforskeren Alfred Oftedal Telhaug [1] skrev i 1976 at lærere grovt formulert fyller tre ulike roller i arbeidet med elevene. Telhaug omtaler disse rollene som

  • a) informant og kontrollør
  • b) tilrettelegger og veileder 
  • c) dialektiker og dialogpartner

Informant og kontrollør

Lærere har til alle tider brukt tid på å gi instrukser og informasjon til elevene. Dette kan være både instrukser om arbeidsmetode eller tidsbruk, det kan være instrukser om atferd i klasserommet, og det kan være faglig informasjon og instruksjon. Lærere har også til alle tider kontrollert hva elevene har gjort, blant annet sjekket leksene, og hva elevene kan gjengi av det fagstoffet de skal lære. 

Tilrettelegger og veileder 

Lærere kan også innta rollen som tilrettelegger og veileder. Hvis lærere gir elevene noe frihet i deres faglige arbeid, må lærere veilede elevene om de faglige og metodiske valgene de skal ta. Når lærere organiserer elever i læringspar eller grupper, når de gir elevene valgmuligheter i skolearbeidet, når de endrer arenaen der læringen skal foregå ved for eksempel å ta med elevene ut av klasserommet, legger lærere til rette for læring. Gode lærere er flinke til å tilpasse graden av frihet som elevene får til deres modenhet og faglige kompetanse - og de er flinke til å veilede elevene på ulike måter.

Dialektiker og dialogpartner

Noen lærere opplever også at de er dialogpartnere for elevene. Skolerådgivere og karriereveiledere skal i sine stillinger hjelpe elevene med å gjøre valg, men også lærere kan bygge en relasjon til elever som gjør at elevene ønsker å drøfte ulike spørsmål med læreren. Mange lærere kan oppleve at elevene også ønsker å snakke med læreren om temaer som ikke angår skolefagene.

Oppsumering

De tre lærerrollene som Telhaug presenterer kan oppfattes å befinne seg på en akse mellom lærerkontroll og elevkontroll. Ytterpunktene i en slik akse utgjøres på den ene siden av en situasjon der læreren har full kontroll og elevens interesser, innspill og ønsker får svært liten plass til på den andre siden en situasjon der elevenes spørsmål, interesser og behov får stor plass mens læreren har lite kontroll over arbeidet og samtalen.

Spørsmål til drøfting i kollegiet

Tenk tilbake på de undervisningstimene du har gjennomført denne uka eller den siste måneden.

  1. Kan du gi eksempler på situasjoner der du har fylt en av de tre lærerrollene som Telhaug presenterer? Gi gjerne eksempler på alle tre hvis du har det.
  2. Hvilken av de tre rollene Telhaug presenterer har du fylt oftest? Hva tror du er årsaken til det?
  3. Hvilken rolle har du sjeldnest fylt? Hvorfor?
  4. Hvilke lærerroller fyller dere best i deres profesjonelle felleskap? Er det noen av lærerrollene som er presentert på disse sidene som du trenger å utvikle hos deg selv?

 

Kilder

[1]Telhaug, A. O. (1976). Perspektiv på lærerarbeid. Norsk pedagogisk tidsskrift, 3-4

Av Bjørn Bolstad, seniorrådgiver, UiO/FIKS
Publisert 18. jan. 2023 12:16 - Sist endret 18. feb. 2023 16:06