Elevers assosiasjoner og innspill kan gi godt faglig arbeid

Her kan du lese om hvordan de rette grepene fra læreren kan gjøre det merkeliste elev-innspill til gull for læring.

klasserom, et barn i gul genser som rekker opp hånda

Foto: Shane Colvin/UiO

I løpet av en dag har elever en rekke assosiasjoner knyttet til undervisningen. Noen få av disse assosiasjonene kommer til uttrykk når eleven tar ordet i plenum. Noen innspill glir sømløst inn i lærerens plan for timen, mens andre virker som avsporinger fra tema – og læreren vil kanskje raskest mulig forsøke å komme på sporet igjen. Men lærere som tar seg tid til å utforske elevers innspill om Spider-Mans superkrefter, rykter og fotballkjendiser, kan bli overrasket over de komplekse tankene som ligger bak. Og tør læreren i tillegg å la elevene selv få hånda på rattet i denne utforskingen, kan elevenes læring virkelig nå nye høyder.

Artikkelen tar for seg hvordan elevers hverdagserfaringer kan brukes i diskusjon om faglige tema i klasserommet. Du kan lese mer om dette og råd til lærere og skoleledere i denne artikkelen fra Institutt for Pedagogikk ved UiO.

Publisert 19. jan. 2023 10:20 - Sist endret 19. feb. 2023 13:26