Læringsmiljø og fellesskap - en innledning

Læringsmiljø er et omfattende felt som påvirkes av mange forhold. Et godt læringsmiljø utvikles også gjennom arbeidet med skolefagene

Barn i en skolegår, to barn som kaster en ball i bakgrunn, en gutt i grønn jakke foran

Foto: Shane Colvin/UiO

Skaalvik og Skaalvik definerer skolemiljø som "alt som har betydning for elevenes opplevelse av skolen og for deres læring i skolen" [1]. Dette er en svært vid definisjon. Kunnskapsdepartementet [2] avgrenser begrepet læringsmiljø på følgende måte: "Med ”læringsmiljø” mener vi kulturelle, relasjonelle og fysiske forhold på skolen og i barnehagen som har betydning for barnas og elevenes læring, helse og trivsel."

Læringsmiljø på fem ulike områder

Universitetet i Stavanger[3] deler læringsmiljøbegrepet inn i fem områder:

  • Fysisk læringsmiljø
  • Digitalt læringsmiljø
  • Organisatorisk læringsmiljø
  • Pedagogisk læringsmiljø
  • Psykososialt læringsmiljø

Artiklene om læringsmiljø på disse omtaler vi det psykososiale læringsmiljøet.

Arbeidet med skolefagene må i seg selv bidra til fellesskap

Siden 2014 har flere miljøer i Norge begynt å bruke begrepet "fellesskapende didaktikk". Uttrykket stammer fra Danmark og peker mot at skolen kan forebygge mobbing gjennom skolens sentrale aktivitet: arbeid med skolefagene [4]. Jurist og postdoktor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, Helle Rabøl Hansen argumenterer for å flytte forebygging av mobbing inn i skolens kjernevirksomhet. Hun argumenterer for at arbeid for et godtpsykososialt læringsmiljø må skje i arbeidet med skolefagene og ikke som en aktivitet på siden av dette [5]. Dette forutsetter at "undervisningen utvikles som en felles praksis som engasjerer og utfordrer elevene til å ta en aktiv del i klassens faglige og sosiale liv" [6]

En slik fellesskapene didaktikk kjennetegnes av tre forhold:

  • Den er kontekstnær. Didaktikken setter fagkunnskap i samspill med kunnskap og erfaringer fra lærernes og elevenes bakgrunn og historier.
  • Den er elevsentrert og utnytter elevenes styrker og kunnskaper som ressurser. Hansen[7]  kaller dette elev-til-elev-undervisning.
  • Den etablerer en ny autoritetsbalanse i klassen der makt og innflytelse over undervisningen fordeles mer jevnbyrdig mellom lærer og elever. [8]

 

Kilder

[1] Skaalvik, E.M. & Skaalvik, S (2018). Skolen som læringsarena. Selvoppfatning, motivasjon og læring, 3. utg. Universitetsforlaget. (s. 195))

[2] Kunnskapsdepartementet (2021) Læringsmiljø og mobbing.  https://www.regjeringen.no/no/tema/utdanning/grunnopplaring/artikler/laringsmiljo-og-mobbing/id2353806/

[3] Universitetet i Stavanger (2022) Læringsmiljø. https://www.uis.no/nb/student/laeringsmiljo

[4] Restad, F. & Lyng, T (2021). Det felles, det skapende og didaktikken I. Restad, F. & Sandsmark, J. (2021). Mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv. Nye stemmer i praksis.  Oslo: Kommuneforlaget. (s.41)

[5] Hansen, H. R. (2021). Fellesskapender didaktikk - fra Danmark til Norge, og tilbake igjen? I. Restad, F. & Sandsmark, J. (2021). Mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv. Nye stemmer i praksis.  Oslo: Kommuneforlaget.

[6] Restad, F. & Lyng, T (2021). Det felles, det skapende og didaktikken I. Restad, F. & Sandsmark, J. (2021). Mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv. Nye stemmer i praksis.  Oslo: Kommuneforlaget. (s.41)

[7] Hansen, H. R. (2021). Fellesskapender didaktikk - fra Danmark til Norge, og tilbake igjen? I. Restad, F. & Sandsmark, J. (2021). Mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv. Nye stemmer i praksis.  Oslo: Kommuneforlaget.

[8] Restad, F. & Lyng, T (2021). Det felles, det skapende og didaktikken I. Restad, F. & Sandsmark, J. (2021). Mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv. Nye stemmer i praksis.  Oslo: Kommuneforlaget

Publisert 20. jan. 2023 10:22 - Sist endret 17. feb. 2023 12:30