Motivasjon er ønsket eller viljen vi som mennesker har for å utføre en oppgave for å nå et mål. Motivasjonsforskning har vokst frem innenfor psykologifaget, men kunnskap om og forståelse for motivasjon er viktig også for lærere og innenfor pedagogikkfaget.
Det finnes mange teorier om motivasjon. Noen av disse er delvis motstridende, men flere teorier er overlappende. Teoriene som vi presenterer på disse sidene er nettopp teorier. Disse kan øke læreres kunnskap og bevissthet, som igjen kan gjøre lærere bedre i stand til å skape gode forutsetninger for læring og utvikling. Men som alle teorier, gir heller ikke motivasjonsteorier konkrete råd og oppskrifter.
Den amerikanske psykologen Jerome Bruner tok utgangspunkt i antakelsen om at "det er mulig å gi ethvert barn på ethvert utviklingstrinn effektiv undervisning i en intellektuell ærlig form i ethvert emne" [1]. Bruner fremhevet betydningen av interesse, nysgjerrighet og oppdagelse.
Kilder
Bruner, J. (1970) Om å lære. Dreyers Forlag. (s. 43)