Må profesjonelle møter alltid ledes som om de var styremøter? Er det forskjell på å lede og å fasilitere møter? Her kan du lese om hvordan møter kan bli både effektive og meningsfulle.
Å lede profesjonsfellesskap
Det er ikke bare formelle ledere som har lederroller i profesjonsfellesskapene. Lærere kan få tildelt roller som faggruppeledere, seksjonsledere og annet, eller de kan fungere som uformelle ledere. Vi håper tekstene nedenfor kan være klargjørende for både formelle og uformelle ledere.
Publisert
7. mai 2024 10:42
Publisert
12. feb. 2024 13:25
Hvordan skape gode møter? Vi presenterer en modell for hvordan man kan lede profesjonelle gruppediskusjoner
Publisert
29. juni 2023 15:47
Skoler og utdanningssystemer omtales som løst koblede systemer. Dette gir både utfordringer og muligheter.
Publisert
21. feb. 2023 12:34
Mye av læreres kunnskap og kompetanse læres og formidles gjennom praksis og forstås som taus kunnskap. For å dele, synliggjøre og utvikle den i profesjonsfellesskapet må ledere arbeide systematisk.