En lærers ønskeliste for felles utviklingstid

Kjære skoleleder: Vi møtes hver uke til utviklingstid for hele personalet. Jeg liker profesjonsfellesskapelig utvikling, men noen ganger står ikke disse møtene til mine forventninger. Jeg har derfor laget en ønskeliste.

 

Illustrasjon av sauer og lærere i et møte

Illustrasjonen er laget med hjelp av DALL·E 2

Dette er ikke et forsøk på å virke sutrete eller kravstor. Jeg vet at noen av disse ønskene kan være mye forlangt, at ikke alle de andre i personalet er enige med meg. Det er mange hensyn å ta når det gjelder denne verdifulle tiden. Likevel tenker jeg at sjefen min er litt som julenissen: hvordan kan han vite hva jeg ønsker meg hvis jeg ikke har sagt det?

Må møtet være onsdag klokken to? Ideelt sett skulle jeg ønske meg møtetid på morgenen. Etter en lang dag med undervisning og hodet fullt av elevsaker som krever oppfølging, er jeg ikke alltid mentalt klar for å drive utviklingsarbeid (særlig ikke når dette skjer på pauserommet). Uansett tidspunkt: jeg trenger en introduksjon til eller påminnelse om hva vi for tiden holder på med av utviklingsarbeid og hvorfor. Da er det lettere å være en aktiv deltaker.

lærere i møte på pauserommet
Illustrasjonen er laget med hjelp av DALL·E 2

"Selv om vi er voksne, er det fint å få tydelige rammer."

Kan dere hjelpe oss med å strukturere arbeid som vi skal gjøre i grupper? Selv om vi er voksne, er det fint å få tydelige rammer. For eksempel rollefordeling (eller påminnelse om at dette bør gjøres først), romtildeling, tidsbruk, eventuelt hva vi skal gjøre neste gang som ikke må gjøres nå. Da er det lettere å løse oppgaver, improvisere og å være aktiv. På slutten av en lang undervisningsdag er det ikke så lett å tenke dette selv.

Trenger alle å dele det de har jobbet med i plenum hver gang? Det bør i så fall være en god (gjerne uttalt) grunn, en stram struktur og kanskje et lytteoppdrag til oss andre. Hvis ikke føles det mest som dere i ledelsen gjør dette for syns skyld eller som en form for unødvendig kontroll. Jeg skjønner at dere vil vite hva vi har gjort, men det finnes andre måter å løse det på. Dessuten kjenner dere oss: Det er ikke alltid vi forteller det som faktisk er interessant for andre å høre.

Illustrasjonen er laget med hjelp av DALL·E 2

"Trenger alle å dele det de har jobbet med i plenum hver gang?"

Og når vi er inne på dette med kontroll, så er det egentlig lite som er mindre motiverende enn å fylle ut et teamsdokument som dere skal se på i etterkant av møtet. I alle fall så lenge jeg er den som fyller det inn hver eneste gang (ref. rollefordeling i gruppearbeid).

Jeg synes det er veldig spennende å høre hva kollegene mine driver med, og jeg kan gjerne dele fra egen praksis, men når dere spør oss om å legge frem noe for resten av personalet, blir vi glade for at dere gir oss tid til å forberede dette. Det gir en følelse av anerkjennelse og respekt, mer enn bare et klapp på skuldra. Vi kan til og med lede fellestid, så lenge det legges til rette for at det ikke blir en oppgave på toppen av alt annet.

Besøk av eksterne aktører er i all hovedsak inspirerende og bra. Selv om vi av og til sier at det oppleves som litt på siden, tar jeg alltid med meg noe fra besøk av eksterne. Noen ganger er det også sånn at det kan gå uker før jeg ser verdien av det, så dere trenger ikke nødvendigvis å stole på våre umiddelbare reaksjoner og refleksjoner.

"Kanskje det til syvende og sist handler om det samme som i klasserommet: Forutsigbarhet er fint. Variasjon er viktig."

Kjære skoleledere, noen av ønskene mine er hensyn vi allerede tar i undervisningsplanlegging, og jeg ser at det er mange spenningsforhold her. Kanskje det til syvende og sist handler om det samme som i klasserommet: Forutsigbarhet er fint. Variasjon er viktig.

"Til slutt vil jeg bare beklage at jeg og flere andre tidvis likner en saueflokk. Det er vel et uttrykk for at vi trenger en tydelig, god gjeter."

Til slutt vil jeg bare beklage at jeg og flere andre tidvis likner en saueflokk. Det er vel et uttrykk for at vi trenger en tydelig, god gjeter.

Tusen takk for at dere holder styr på oss og hjelper med å holde oss faglig oppdaterte, legger til rette for profesjonsfaglig utvikling, og for at dere lager fellesmøter som styrker kollegafellesskapet. Det setter jeg stor pris på.

Vennlig hilsen

Utviklingsorientert og engasjert lærer

Av Teksten er skrevet av en lærer på østlandet. Redaksjonen kjenner forfatterens identitet.
Publisert 31. mai 2023 09:21 - Sist endret 31. mai 2023 12:45