Arbeid både backstage og frontstage

Læreres profesjonelle utvikling skjer både gjennom arbeid med elevene og gjennom samarbeid med kolleger på "bakrommet"

En mann står foran et klasserom, leser fra et papir

Foto: Shane Colvin/UiO

Mange studier har vist at kvaliteten på læreres arbeid ikke bare utvikles gjennom erfaring og kunnskap i tilknytning til i det direkte møte med elevene, men også formes av de kollektive, skolebaserte praksisene som skjer utenfor klasserommet [1][2][3][4]. Kvaliteten på læreres arbeid formes med andre ord av den fellesskapskulturen de jobber innenfor og de arenaene og praksisene som muliggjør deling, utprøving og systematisering av etablerte praksiser og ny kunnskap [5].

Tegnefigur av backstage og frontstage

 

For å tydeliggjøre betydningen av fellesskapsarenaer utenfor klasserommet, kan det være nyttig å etablere et analytisk skille mellom «frontstage» og «bakcstage». Dette skillet eksisterer i alt profesjonelt arbeid som involverer arbeid med mennesker. «Fronstage» utgjør arbeidet som skjer i lærerens møte med elevene og undervisning, det er psykologens møte med klientene, sykepleierens møte med pasientene. «Backstage» utgjør det viktige arbeidet som skjer i forkant og etterkant av undervisning, og det er her fellesskapskulturene på en skole utspiller seg: Her inspirerer kolleger hverandre, her deles nye ideer, refleksjoner og analyser av det som fungerer eller ikke fungerer. Backstage-arenaer er viktige for å opprettholde kvaliteten på kjerneoppgavene som skjer frontstage. Ved mange skoler er det mye å hente ved å jobbe systematisk med prosesser og innhold som skjer på skolens backstage-arenaer.

Kilder

[1] Louis, K. S., & Ingram, D. (2003). Schools that work for teachers and students. In B. Williams (Ed.), Closing the achievement gap: A vision for changing beliefs and practices (Vol. 2, pp. 154-177). Alexandria, Usa: Association for Supervision and Curriculum Development.

[2] Stoll, L., Bolam, R., McMahon, A., Wallace, M., & Thomas, S. (2006). Professional learning communities: A review of the literature. Journal of educational change, 7(4), 221-258

[3] Vescio, V., Ross, D., & Adams, A. (2008). A review of research on the impact of professional learning communities on teaching practice and student learning. Teaching and Teacher Education, 24(1), 80-91.  

[4] Avalos, B. (2011). Teacher professional development in teaching and teacher education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27(1), 10-20.  

[5] Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., & Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Research Brief. Learning Policy Institute.  

Av Eli Tronsmo, postdoktor, Institutt for Lærerutdanning og Skoleforskning og forsker i FIKS, Universitetet i Oslo
Publisert 15. des. 2022 15:08 - Sist endret 4. aug. 2023 11:17