Å bruke data i kvalitetsarbeid

Dersom din skole ikke har mye erfaring med analyse av data, er dere ikke er alene om det. Det viktigste er å komme i gang med arbeidet - for å skaffe seg erfaring. Dette er arbeid som en skoleleder ikke skal gjøre alene, men heller tilrettelegge for at mange arbeider sammen om dette i profesjonsfellesskapet.

 

Publisert 30. jan. 2023 08:46

Å bruke data i utvikling av skolen starter ikke med «tallknusing». Det starter med å finne ut på hvilke områder elevene trenger at skolens praksis forbedres. Så første steg er å finne ut av hvor problemene befinner seg, og så sette seg mål for arbeidet med forbedring.

Publisert 21. feb. 2023 12:32

Er data kun elevenes resultater på kartlegginger og prøver, eller kan det være noe mer enn det som kan telles og måles?

Publisert 27. feb. 2023 08:16

Når skoler skal bruke data i sitt forbedringsarbeid, må de gjøre mer enn å lese tall. De må både fastsette mål for arbeidet, samle inn data, skape mening ut fra innsamlede data, sette inn tiltak og evaluere tiltakene.