Vi forventer at elevene skal ha et reflektert og kritisk blikk på egen læring, men har lærere, skoleledere og skoleeiere den samme forventningen til seg selv? Viste vi refleksjon og et kritisk blikk da vi kom i en vanskelig og uventet situasjon eller ble dette borte i praktisk organisering og smittevern? Og hva gjør vi når elevene nå kommer tilbake?
FIKS reflekterer
Undervisningen som skjer nå oppleves på mange måter ulik fra den vante undervisningen i det fysiske klasserommet. Så hvilke grep bør lærere ta for å sikre god driv med elevene?
Vi er alle blitt rike på erfaringer de siste ukene. Dette gjelder også rektor Marianne Mette Stenberg. Hun deler sine beste råd for god ledelse gjennom digitale flater.
Profesjonsfellesskap er en essensiell del av lærernes hverdag. Men hva skjer når hverdagen slik vi kjenner den har blitt snudd på hodet?
Et sted med fire vegger og ringeklokke. Er skole og utdanning slik vi har kjent den i over 250 år her i landet i ferd med å bli borte?
Norsk skole har plutselig blitt heldigital, og både elever, foreldre og lærere må tenke igjennom spørsmål knyttet til personvern, både i forbindelse med hjemmeundervisning og kommunikasjon.
Ressursleder i FIKS, Ann Michaelsen, reflekterer rundt om alle lærere gangner av det enorme delingen av ressurser og tips som er å finne i sosiale medier og på nett generelt. Bør vi heller sette ned bremsene og skifte fil?
Vårt arbeid med kompetanseutvikling blir heldigitalt framover. Vi ønsker å delta med oversikter, pedagogiske refleksjoner og Universitetet i Oslo sine digitale læremidler og verktøy