Kompetansebegrepet

Forståelse av kompetansebegrepet må ligge til grunn for skolens arbeid med læreplaner og vurdering av elevenes faglige kompetanse

Kompetansebegrepet er definert i læreplanenes overordnede del:

  • Kompetanse er å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å      mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning.

Nils Håkon Nordberg (2021) trekker fram tre hovedpoenger i denne definisjonen

  1. Kunnskap og ferdigheter forutsetter hverandre. Ren kunnskap har liten verdi i seg selv, men må benyttes i en ferdighet
  2. Man skal løfte blikket mot ukjente sammenhenger og situasjoner
  3. Refleksjon inngår i prosessen

Kilder:

Nordberg, N. H. (2021). Vurdering uten prøver. Oslo: Universitetsforlaget

Publisert 6. juli 2021 10:36 - Sist endret 6. juli 2021 10:36