Implikasjoner for ledelse

Elevvurdering er å bygge de gode systemene hvor elever ikke er avhengig av enkeltlærere, men i stedet møter skoler og lærerteam som har en helhetlig tilnærming til elevvurdering. Elevers læring kan ikke være prisgitt hvilken lærer de får som klasseleder (Hopfenbeck, 2016). 

Utvikling av vurderingspraksisen på skolen

Vår erfaring i møte med praksis er at mange skoler – både lærere og ledere – nå ser behov for å utvikle ulike områder i sin vurderingspraksis, for å være mer i tråd med ny forskrift og læreplanverket. Det er godt dokumentert i forskningen betydningen av ledelsens rolle i å sette en slik dagsorden og å synliggjøre viktigheten av endringsarbeidet (Robinson, 2014). Det har betydning for resultatene at ledelsen prioriterer tiden og sørger for en organisering som støtter lærerne i utviklingsarbeidet. Ledelsen har også en sentral rolle i å skape en kultur der det forventes læring og forbedring, og der læring i samarbeid verdsettes (Postholm og Rokkones, 2012).

I utvikling av vurderingspraksis på skolen vil en praktisk implikasjon for ledelse være å legge til rette for endringsarbeid rundt spørsmål som:

 

  • Framtidsbildet: Hvilken praksis ønsker vi på vår skole? Hvordan ser det ut i praksis når vi har kommet dit vi ønsker? Hva skal erstatte dagens praksis?
  • Status: Hvordan ser det ut i dag? Hvordan vet vi dette? Hvilke kilder baserer vi oss på? Hvordan beskriver elever, lærere og foresatte dagens vurderingspraksis?
  • Hvordan beveger vi praksis nærmere framtidsbildet? Hvilke problemer ønsker vi å løse? Hvordan gjør vi det?

Status

Når skoleledere skal beskrive eksisterende vurderingspraksis på egen skole er det vår erfaring i FIKS at de forholder seg til en rekke kilder, både kvantitative og kvalitative. En implikasjon for ledelse er å sørge for at informasjonen systematiseres slik at man kan få et felles bilde av status i dag fra kilder som:

 

  • Elevundersøkelsen
  • Skolebasert vurdering
  • Observasjoner av praksis
  • Lederes deltagelse på ulike arenaer i skolen
  • Fokusgrupper/ lytteposter (elever/lærlinger, foresatte, lærere og/eller lærebedrifter)

Du kan lese mer om analyse og bruk av data i skolen på våre sider om profesjonsfellesskap.

Framtidsbildet

Når kunnskapsgrunnlaget er på plass og man vet hvordan vurderingspraksisen på skolen ser ut, må ledergruppen starte prosessen med å sette et mål for ønsket vurderingspraksis. Hvilken praksis er det vi ønsker på vår skole? Uten svar på dette spørsmålet blir det vanskelig å vite hva man skal gjøre og ofte ender man da med å løpe i ring, og i verste fall forsterke den eksisterende praksisen ( Hennestad og Revang, 2006). For å lykkes i slike prosesser er det viktig med bred involvering, slik at målet blir godt forankret i organisasjonen. 

 

Endringsprosesser

En annen implikasjon for ledelse er at endringsprosesser skal drives frem på mange ulike nivåer og arenaer (ulike profesjonsfellesskap) i organisasjonen: I ledergruppen, ulike avdelinger, i samlet personale og på mindre arenaer (trinnteam, fagteam, utviklingsteam etc). Ansvar for prosessledelse må derfor distribueres og mange ulike roller må ta del i ledelsesaktiviteter. Konkret betyr dette at rektor involverer lærere i ledelsesoppgaver knyttet til pedagogiske valg og profesjonell utvikling.

 

Tradisjonelt har skoler hatt svak kollektiv kapasitet til å håndtere endringspress utenfra (Paulsen, 2013). Utsagn som "reformer kommer og går, klasserommet består"  er kjent for de fleste. En måte å forstå dette på er ved hjelp av teorien om løst koblede systemer. For skolen betyr det at det som foregår i klasserommet er løst koblet til skolens formelle ledelsesstruktur, og at systemene påvirker hverandre diskontinuerlig og tilfeldig. I et slikt system framstår lærerens klasseromspraksis tidvis som privatisert. Slike privatiserte sfærer byr på store problemer i et utviklings- og innovasjonsperspektiv (Paulsen, 2019). 

 

Paulsen (2019) trekker fram tre strategier for å håndtere dilemmaer i løst koblede systemer:

  • Organisasjonslæring som verdi i en sterk profesjonskultur der man analyserer resultater, blir enige om tilak, prøver ut og evaluerer.
  • Distribuert ledelse og involvering
  • Motivasjonsstøttende ledelse som skoleeierstrategi

Det er viktig for skoler å utvikle en kultur for uenighet og drøfting. Professor Henning Fjørtoft ved NTNU har skrevet en artikkel om dette. Du finner artikkelen her.

 

Spørsmål til drøfting 

  1. Hvilken kunnskap har vi om vurderingspraksisen på skolen?
  2. Hva skal til for å etablere et godt forankret fremtidsbilde?
  3. Hvordan skal vi jobbe for å få til denne endringen/ utviklingen?

 

Kilder

Hennestad, B. og Revang, Ø. (2006). Endringsledelse og ledelsesendring. Universitetsforlaget

Hopfenbeck, T. (2016). Å lykkes med elevvurdering. Fagbokforlaget

Paulsen, J. M. (2019). Strategisk skoleledelse. Fagbokforlaget

Postholm, M.B. & Rokkones, K. (2012). Læreres profesjonelle utvikling: En review av forskning om hvordan lærere lærer. I Postholm, M.B. (red) Læreres læring og ledelse av profesjonsutvikling (s. 21-49). Tapir Akademisk Forlag.

Robinson, V. (2014). Elevsentrert skoleledelse. Cappelen Damm Akademisk.

Av Hege S. Nilsen, seniorrådgiver FIKS og Siv Jacobsen, frikjøpt ressursleder FIKS
Publisert 20. juni 2022 09:30 - Sist endret 10. jan. 2024 14:33