Brukerveiledning til filmer om vurdering

Intensjonen med disse filmene er å skape refleksjon og samtale om vurdering gjennom å gi ulike perspektiver på temaet. Målet med filmene er ikke å presentere konkrete løsninger.  

Sammen med filmene presenterer vi forslag til støttemateriell. Dette er forslag til hvordan ansatte på skoler i fellesskap kan bruke filmene om vurdering i sitt arbeid for å videreutvikle felles vurderingspraksis. Forskning indikerer at skoler og ansatte selv må bearbeide støtteressurser for at disse skal bidra til endring og utvikling av praksis. Støttemateriellet du finner her er derfor ikke ferdige og fullstendige "oppskrifter" med spørsmål og forslag til organisering, men "halvfabrikata" som skoler selv må velge fra eller videreutvikle. Du finner derfor ulike forslag til spørsmål og tilnærminger til samme film.

Bruken av filmer og støtteressurser må tilpasses den enkelte skolenes behov. Vi anbefaler at noen lærere deltar sammen med skolens ledelse i valg av tematikk, vinkling og arbeidsmetode. 

Struktur i støttemateriellet 

Støttemateriellet har ulike forslag til hvordan skoler kan arbeide med filmene. Disse ulike forslagene er delvis overlappende, og det er ikke tenkt at skoler skal gjennomføre alle de ulike forslagene. Vi anbefaler at ledere og utvalgte lærere velger ut og bearbeider noen av forslagene til arbeid med filmene.

I  støtteressursene er det formulert forslag til spørsmål for flere ulike kontekster:

  • Spørsmål til samtale i profesjonsfellesskapet, altså mellom ansatte på skolen. Dette er både generelle spørsmål, spørsmål knyttet direkte til utsagn i filmene og spørsmål med utgangspunkt i teoretiske perspektiver.
  • Spørsmål til samtale med elevene.  
  • Hjelp til læreres utprøving av praksis.
  • Forslag til andre kilder for videre arbeid

Vi anbefaler at skoler som skal arbeide med vurdering, arbeider i alle disse tre kontekstene: drøfting og refleksjon mellom ansatte, involvering av elevene, utprøving av ny eller justert praksis.

Utprøving bør være avgrenset og ikke for omfattende. Vi anbefaler at utprøving bygger på prinsipper for aksjonsforskning. [mer om dette].

Vi anbefaler også at skoler involverer foresatte i samtaler om vurdering. Dette kan skje i FAU og på foreldremøter.

--------------------------------

Disse filmene er laget av Nordre Follo kommune og Universitetet i Oslo. De er primært laget for ansatte i Nordre Follo kommune som et tiltak innenfor dekomp-partnerskap mellom kommunen og FIKS. Men filmene kan fritt brukes av andre hvis de ønsker det.

Publisert 17. feb. 2023 13:12 - Sist endret 6. mars 2024 14:13