stotteressurser-til-filmen-hvordan-viser-elevene-sin-kompetanse.html

Her finner du en kort film og fire forslag til hvordan skoler kan arbeide med filmen. Disse forslagene er delvis overlappende. Vi anbefaler at skolens ledelse eller andre justerer og bearbeider forslagene for bruk på egen skole.

 

Generelle spørsmål til lærere og elever

Spørsmål til lærere:

  1. En film vil alltid være et utsnitt av virkeligheten og ikke kunne fremstille all kompleksitet i den. Hva i filmen samsvarer med dine erfaringer og praksis?
  2.  Hva kjenner du deg ikke igjen i?
  3. Hva annet bør lærere tenke på enn det som kommer frem i filmene?
  4. På bakgrunn av det du nå har sett, er det noe du kan utvikle i din egen praksis? I så fall hva?

Spørsmål til elever:

  1. I filmen(e) du nå har sett: Hva kjenner du deg igjen i?
  2. Hva kjenner du deg ikke igjen i?
  3. Bør læreren tenke på noe annet enn det som kommer frem i filmen?

Konkrete spørsmål til personale og elever

Samtale i lærerkollegiet 

  1. På hvilke måter har du observert elevenes kompetanse de siste ukene, både i timene og utenfor timene?
  2. Tenk på det du og elevene gjorde forrige uke. Hvordan tror du at elevene best klarte å vise hva de mestrer? Hvordan la du til rette for dette? 
  3. Hvilke elevaktiviteter gir deg best inntrykk av elevenes kompetanse i "dine" fag?
  4. Hvilke teknikker har dere for å fange opp den kompetansen elevene viser underveis i opplæringen? Hva gjør dere for å huske hva dere observerer i timene? Del dine tre beste tips for å klare dette.
  5. Hva gjør du for å dokumentere hva elevene viser av kompetanse, i timene, innlevert arbeid og ved slutten av et faglig emne?

Samtale med elever

(Spørsmålene bør knyttes til konkrete skolefag)

  1. På hvilke måter tror du læreren har observert din kompetanse de siste ukene, både i timene og utenfor timene?
  2. Tenk på det dere gjorde i klassen forrige uke. Når klarte dere elever best å vise hva dere mestrer? Hvordan la læreren til rette for dette? 
  3. For at en lærer skal kunne vurdere elevenes kompetanse, må dere elever gjøre noe (delta i en aktivitet). Hva slags aktiviteter gir dere best mulighet til å vise kompetansen dere har?
  4. Hva tror dere lærerne gjør for å oppfatte kompetansen deres og huske hva dere viser i timene?
  5. I en klassesamtale kan lærer observere hva elevene mestrer. Hvordan kan læreren sikre at alle, ikke bare de som snakker, kan vise hva de kan? Hva kan dere gjøre for å hjelpe læreren i arbeidet?
  6. Er dere trygge på at læreren oppfatter hva dere kan?

Samtale om forholdet mellom undervisning og vurdering

Forskrift til Opplæringsloven §3-10 sier at underveisvurdering i fag skal være en integrert del av opplæringen.

I filmen peker Eli Tronsmo på at det kan være vanskelig for lærere å skille  undervisning og vurdering fra hverandre.

Spørsmål til samtale

(Spørsmålene nedenfor kan ha ulik aktualitet på ulike skoler)

  1. På hvilken måte er vurdering en integrert del av opplæringen på deres skole ogi deres undervisning?
  2. Hva kan dere gjøre for at vurdering skal bli en enda mer integrert del av opplæringen?
  3. Hvordan kan dere hjelpe hverandre til å være bevisst hva som er vurderingsarbeid i lærerjobben deres?
  4. Hva kan være utfordrende ved at vurderingen blir en mer integrert del av undervisningen?
  5. På en skala fra 1 til 10 (der 10 er høyest), i hvor stor grad har dere et profesjonelt faglig språk om vurdering i deres ulike profesjonsfellesskap? Begrunn svaret.

Utprøving

For at lærere skal endre sin praksis, må de øve seg og prøve ut det nye eller justerte de skal utvikle.

Grunnideen i aksjonslæring er at det først og fremst er gjennom kritiske og systematiske refleksjoner over daglige erfaringer at man utvikler ny praksis. Varige endringer skjer når medarbeiderne selv finner løsninger i forhold til de bestemte pedagogiske eller faglige utfordringer de står overfor (Tiller, 1999 i Baltzersen, 2014).

Vi anbefaler at læreres utprøving av ny eller justert praksis knyttes til prinsipper for aksjonslæring. Baltzersen presenterer fem trinn i en aksjonslæringssyklus:

  1. Etabler en aksjonslæringsgruppe. Når lærere skal prøve ut ny eller justert praksis, bør de arbeide i par eller mindre grupper
  2. Ta utgangspunkt i et problem. Lærere må prøve ut en ny praksis som de tror vil løse et problem de eller elevene opplever. Lærerne i aksjonslæringsgruppa må selv identifisere og utvikle en problemstilling. En slik avgrensning av en utfordring kan gjøres på grunnlag av samtaler mellom ansatte og elever. Ovenfor, under overskriften Konkrete spørsmål til ansatte og elever, er de samme spørsmålene stilt til både lærere og elever. Ulikheter i svarene fra de to gruppene kan peke mot mulige problemstillinger.
  3. Iverksett tiltak (aksjoner). De handlingene som lærerne skal gjøre, bør være konkrete, tydelige og ikke for omfattende, og lærere må prøve en ny eller justert praksis over en viss tid.
  4. Samle inn data systematisk. Lærerne bør på forhånd ha et relativt tydelig bilde av hva de skal observere og hvordan dette skal gjøres. Ved hjelp av kollegaobsesrvasjon, loggbok, video, lydopptak, dokumentanalyse eller innspilte intervjuer kan man dokumentere det som skjer i praksis og få mulighet til å analysere det med nye briller i etterkant.
  5. Bearbeid prosessen. Deltakerne bør evaluere denne utviklingsprosessen gjennom tre spørsmål: a) Hva har vi gjort?, b) Hva har vi lært?, c) Hva er lurt å ta med videre?


Mulige problemer og forslag til tiltak

Utprøving av tiltak bør ta utgangspunkt i problemer. Nedenfor peker vi på mulige problemer, og vi foreslår tiltak lærere kan prøve ut for å løse problemet. Disse forslagene vil ha ulik aktualitet på ulike skoler. 

  1. Mulig problem: Elevene vet ikke hvilket grunnlag de blir vurdert på. Forslag til tiltak: La elevene være med på å utvikle vurderingskriterier.
  2. Mulig problem: Elevene er lite involvert i vurderingen av eget arbeid. Forslag til tiltak: Hjelp elevene til selv å velge hvordan et arbeid de gjør, skal bli vurdert. Hvis elevene er lite vant til dette, bør de få noen få valgmuligheter. Snakk med elevene i ettertid om hvordan dette var.
  3. Mulig problem: Vurderingssituasjonen påvirker den vurderingen lærerne gjør. Forslag til tiltak: Sammenlign din observasjon av kompetansen som elevene viser i timene med din vurdering av elevene i en avgrenset vurderingssituasjon. Gjør følgende: Vurder elevene basert på hva du observerer i timene og noter vurderingen av elevene etter dette. Gjennomfør en vurderingssituasjon med elevene (fremføring, prøve, lydfil e.a.). Sammenlign hva du har observert i timene med vurderingssituasjonen. Diskuter resultatet med elever og kollegaer.

Kilder til videre arbeid

Hvis dere vil arbeide mer med noen av temaene filmen handler om, anbefaler vi disse kildene:

Evensen, K. (2021) Helhetlig vurderingspraksis i skolen. Fagbokforlaget

Fjørtoft, H. & Sandvik, L. V. (2016) Vurderingskompetanse i skolen. Universitetsforlaget

[Fjørtoft, H. & Sandvik, L. V. (2021?) SKUV]

Gamlem, S. M. (2022). Tilbakemelding og vurdering for læring, 2. utg. Gyldendal

Nordberg, N. H. (2021) Vurdering uten prøver. Universitetsforlaget

Sandvik, L. V. (2022) Vurderingskulturer i norsk skole: Mindre vekt på karakterbruk betyr at lærerne må undervise på nye måter Bedre skole, 4/22
https://www.utdanningsnytt.no/bedre-skole-fagartikkel-karakterer/mindre-vekt-pa-karakterbruk-betyr-at-laererne-ma-undervise-pa-nye-mater/334488

Av Frikjøpte lærere og skoleledere i FIKS, Bjørn Bolstad, seniorrådgiver i FIKS, Terje Nørving, pedagogisk rådgiver i Nordre Follo kommune
Publisert 17. feb. 2023 15:14 - Sist endret 13. mars 2024 15:54