Kan mestring skape lærelyst?

Her finner du en kort film og to forslag til hvordan skoler kan arbeide med filmen. Disse forslagene er delvis overlappende. Vi anbefaler at skolens ledelse eller andre justerer og bearbeider forslagene for bruk på egen skole.

Generelle spørsmål til lærere og elever

Spørsmål til lærere:

1. En film vil alltid være et utsnitt av virkeligheten og ikke kunne fremstille all kompleksitet i den. Hva i filmen samsvarer med dine erfaringer og praksis?
  2.  Hva kjenner du deg ikke igjen i?
  3. Hva annet bør lærere tenke på enn det som kommer frem i filmene?
  4. På bakgrunn av det du nå har sett, er det noe du kan utvikle i din egen praksis? I så fall hva?

Spørsmål til elever:

1. I filmen(e) du nå har sett: Hva kjenner du deg igjen i?
  2. Hva kjenner du deg ikke igjen i?
  3. Bør læreren tenke på noe annet enn det som kommer frem i filmen?

Konkrete spørsmål til personale og elever

Samtale i lærerkollegiet

1. Hva mener dere bidrar til lærelyst hos deres elever? Lag en felles liste
  2. Lærer Sondre Dragland gir elevene oppgaver med ulik vanskelighetsgrad i matematikk. Hva gjør dere for å differensiere utfordringene dere gir elevene?
  3. Har dere konkrete eksempler på oppgaver og arbeider fra de siste to ukene som var passe utfordrende for noen elever? Del erfaringer. Hvilke elever var disse oppgavene passe utfordrende for? Hva tror dere gjorde at nettopp disse oppgavene ga en god balanse mellom utfordring og mestring?

Samtale med elever

(Spørsmålene bør knyttes til konkrete skolefag)

1. Hva gir dere lyst til å lære mer i de ulike skolefagene?
  2. Lærer Sondre Dragland gir elevene oppgaver med ulik vanskelighetsgrad i matematikk. Hva gjør lærerne deres for å gi dere oppgaver som er tilpasset deres kunnskaper og ferdigheter?
  3. Tenk tilbake på de siste to ukene. Husker du noen oppgaver du fikk som var passelig utfordrende og vanskelige, men som du etter hvert mestret?

Samtale om mestring og lærelyst

Spørsmål til samtale

(Spørsmålene nedenfor kan ha ulik aktualitet på ulike skoler)

1. Sten Ludvigsen sier i filmen at glede og lyst til å lære oppstår når elevene møter utfordrende oppgaver som er tilpasset dem. I hvor stor grad klarer dere dette og hvordan gjør dere det?
  2. Ludvigsen anbefaler også at lærere, sammen med elevene, varierer arbeidsoppgavene elevene får. Hvor mange ulike typer arbeidsoppgaver har elevene fått i dine fag de siste to ukene?
  3. Lærer Karianne Engebretsen er opptatt av at elevene må ha nødvendig fagkunnskap for å løse oppgavene de får, men samtidig må utfordringene de får, være noe å strekke seg etter. Elevene må oppleve at noe er vanskelig, men at de kan klare det. Kan dere dele eksempler fra deres egen praksis der elevene deres har tenkt at "dette er vanskelig, men jeg kan klare det"?
  4. Eli Tronsmo påpeker at vurdering må skje på mange måter og til ulik tid i et læringsforløp. Hvor mange ulike vurderingsformer bruker dere? Kan dere dele eksempler på vurdering dere har gjort andre steder i et læringsforløp enn når arbeidet er avsluttet?
Av Bjørn Bolstad, seniorrådgiver i FIKS og frikjøpte lærere og skoleledere i FIKS
Publisert 24. mars 2023 15:37 - Sist endret 13. juni 2023 13:00