Filmer om vurdering
Intensjonen med disse filmene er å skape refleksjon og samtale om vurdering gjennom å gi ulike perspektiver på temaet. Filmenes primære formål er ikke å presentere konkrete løsninger, men å drøfte temaet.
Her vises spørsmål som kan brukes som etterarbeid til alle filmene. Spørsmålene er delt opp i to kategorier; lærerkollegiet og elever. Spørsmålene egner seg godt til refleksjon over temaet.
I denne filmen drøftes kompetansebegrepet og kompetanser i fag. Når har elevene vist sin kompetanse? Og må kompetansen vurderes i hvert enkelt fag, eller kan kompetanse vurderes på tvers av fag?
Hvordan ønsker elevene å bli vurdert? Når ser læreren elevenes kompetanse? Dette er sentrale spørsmål i denne filmen som handler om å skape gode situasjoner for både læring og vurdering i klasserommet.
Hvordan kan vurdering være en integrert del av undervisningen? Dette er et sentralt spørsmål som diskuteres i denne filmen. Her får vi se eksempler på tilbakemeldinger som gir mestringsfølelse og læring i klasserommet.
Nordre Follo kommune og Universitetet i Oslo har sammen laget korte filmer om vurdering. Disse filmene er laget med og for ansatte i Nordre Follo kommune som et tiltak innenfor dekomp-partnerskap, men filene kan fritt brukes av andre som ønsker det.
Filmene bygger både på forskning om vurdering og læreres praksis. Filmene tar også utgangspunkt i styringsdokumentene forskrift til opplæringsloven §3 og overordnet del av læreplanen
Filmene bygger både på forskning om vurdering og læreres praksis. Filmene tar også utgangspunkt i styringsdokumentene forskrift til opplæringsloven §3 og overordnet del av læreplanen.