Hvordan viser elevene sin kompetanse?

Hvordan ønsker elevene å bli vurdert? Når ser læreren elevenes kompetanse? Dette er sentrale spørsmål i denne filmen som handler om å skape gode situasjoner for både læring og vurdering i klasserommet.

Spørsmål knyttet til temaet i filmen

Samtale i lærerkollegiet

1. På hvilke måter har du observert elevenes kompetanse de siste ukene, både i timene og utenfor timene?

2. Tenk på det du og elevene gjorde forrige uke. Hvordan tror du at elevene best klarte å vise hva de mestrer? Hvordan la du til rette for dette?

3. Hvilke elevaktiviteter gir deg best inntrykk av elevenes kompetanse i "dine" fag?

4. Hvilke teknikker har dere for å fange opp den kompetansen elevene viser underveis i opplæringen? Hva gjør dere for å huske hva dere observerer i timene? Del dine tre beste tips for å klare dette.

5. Hva gjør du for å dokumentere hva elevene viser av kompetanse, i timene, innlevert arbeid og ved slutten av et faglig emne?

Samtale med elever (Spørsmålene bør knyttes til konkrete skolefag)

6. På hvilke måter tror du læreren har observert din kompetanse de siste ukene, både i timene og utenfor timene?

7. Tenk på det dere gjorde i klassen forrige uke. Når klarte dere elever best å vise hva dere mestrer? Hvordan la læreren til rette for dette?

8. For at en lærer skal kunne vurdere elevenes kompetanse, må dere elever gjøre noe (delta i en aktivitet). Hva slags aktiviteter gir dere best mulighet til å vise kompetansen dere har?

9. Hva tror dere lærerne gjør for å oppfatte kompetansen deres og huske hva dere viser i timene?

10. I en klassesamtale kan lærer observere hva elevene mestrer. Hvordan kan læreren sikre at alle, ikke bare de som snakker, kan vise hva de kan? Hva kan dere gjøre for å hjelpe læreren i arbeidet?

11. Er dere trygge på at læreren oppfatter hva dere kan?

Spørsmål om forholdet mellom undervisning og vurdering

Forskrift til Opplæringsloven §3-10 sier at underveisvurdering i fag skal være en integrert del av opplæringen. I filmen peker Eli Tronsmo på at det kan være vanskelig for lærere å skille undervisning og vurdering fra hverandre.

Samtale i lærerkollegiet (Spørsmålene nedenfor kan ha ulik aktualitet på ulike skoler)

1. På hvilken måte er vurdering en integrert del av opplæringen på deres skole og i deres undervisning?

2. Hva kan dere gjøre for at vurdering skal bli en enda mer integrert del av opplæringen?

3. Hvordan kan dere hjelpe hverandre til å være bevisst hva som er vurderingsarbeid i lærerjobben deres?

4. Hva kan være utfordrende ved at vurderingen blir en mer integrert del av undervisningen?

5. På en skala fra 1 til 10 (der 10 er høyest); i hvor stor grad har dere et profesjonelt faglig språk om vurdering i deres profesjonsfellesskap? Begrunn svaret.

Mulige problemstillinger og forslag til tiltak

Utprøving av tiltak bør ta utgangspunkt i problemer. Nedenfor peker vi på mulige problemer, og vi foreslår tiltak lærere kan prøve ut for å løse problemet. Forslagene vil ha ulik aktualitet på ulike skoler.

Mulige problemstillinger:

1. Elevene vet ikke hvilket grunnlag de blir vurdert på. Forslag til tiltak kan være å la elevene være med på å utvikle vurderingskriterier.

2. Elevene er lite involvert i vurderingen av eget arbeid. Forslag til tiltak kan være å hjelpe elevene til å velge selv hvordan arbeidet deres skal bli vurdert. Hvis elevene er lite vant til dette, bør de få noen valgmuligheter. Snakk med elevene i ettertid om hvordan de opplevde dette.

3. Vurderingssituasjonen påvirker vurderingen læreren gjør. Forslag til tiltak kan være å sammenlign din observasjon av kompetansen som elevene viser i timene med din vurdering av elevene i en avgrenset vurderingssituasjon. Det kan du gjøre ved å vurdere elevene basert på hva du observerer i timene og notere ned vurderingen av elevene rett etter timen. Deretter gjennomfører du en vurderingssituasjon med elevene (fremføring, prøve, lydfil o.l.). Sammenlign så hva du observerte i timene med det du har observert i vurderingssituasjonen. Diskuter resultatet med elever og kollegaer.

Kilder til videre arbeid

Hvis dere vil arbeide mer med noen av temaene som filmen handler om, anbefaler vi denne faglitteraturen:

Evensen, K. (2021) Helhetlig vurderingspraksis i skolen. Fagbokforlaget

Fjørtoft, H. & Sandvik, L. V. (2016) Vurderingskompetanse i skolen. Universitetsforlaget

[Fjørtoft, H. & Sandvik, L. V. (2021?) SKUV]

Gamlem, S. M. (2022). Tilbakemelding og vurdering for læring, 2. utg. Gyldendal

Nordberg, N. H. (2021) Vurdering uten prøver. Universitetsforlaget

Sandvik, L. V. (2022) Vurderingskulturer i norsk skole: Mindre vekt på karakterbruk betyr at lærerne må undervise på nye måter Bedre skole, 4/22 https://www.utdanningsnytt.no/bedre-skole-fagartikkel-karakterer/mindre-vekt-pa-karakterbruk-betyr-at-laererne-ma-undervise-pa-nye-mater/334488

Publisert 14. juni 2024 14:51 - Sist endret 14. juni 2024 14:51