Hvorfor vurderer vi elevenes kompetanse?

Hvordan kan vurdering være en integrert del av undervisningen? Dette er et sentralt spørsmål som diskuteres i denne filmen. Her får vi se eksempler på tilbakemeldinger som gir mestringsfølelse og læring i klasserommet.

 

Spørsmål knyttet til temaet i filmen

Samtale i lærerkollegiet

1. Hva er de viktigste grunnene til at dere vurderer elevene?

2. Tenk tilbake på det vurderingsarbeidet du har gjort de siste fire ukene. Hvorfor har du vurdert elevene slik du har gjort?

3. Hvordan kan dere sikre en pålitelig vurdering av elevene? Hvordan sikrer dere at dere legger vekt på det samme innad på skolen og i hele kommunen?

4. Hvilket ansvar har elevene i vurderingsarbeidet?

Samtale med elever

1. Hvorfor vurderer lærerne arbeidet dere gjør på skolen?

2. Hvorfor får dere tilbakemeldinger og kommentarer på arbeidet deres?

3. Hva gjør lærerne for å være sikre på at elever blir vurdert likt?

4. Er vurdering noe som går fra lærer til elev eller går den fra elever til lærere og mellom elever? Hvilket ansvar har elevene i vurderingsarbeidet?

 

Spørsmål om spenninger ved vurdering

Forskrift til opplæringsloven 3-3.Vurdering i fag sier:

Formålet med vurdering i fag er å fremje læring og bidra til lærelyst undervegs, og å gi informasjon om kompetanse undervegs og ved avslutninga av opplæringa i faget. I filmen presenterer Eli Tronsmo to spenninger knyttet til vurdering:

Vurdering som prosess for læring og lærelyst Vurdering av måloppnåelse og vurdering som dokumentasjon av kompetanse

Det sosiale perspektivet Individperspektivet og vurdering av den enkelte

Samtale i lærerkollegiet

 

1. Hvordan forstår dere spenningene knyttet til vurderingsarbeid som Eli Tronsmo presenterer i filmen?

2. Hvordan løser lærerne i filmen spenningene?

3. Hva sier skolelederne i filmen om spenningene?

4. Hvordan løser dere spenningen mellom vurdering som prosess og vurdering av måloppnåelse?

5. Hvilke teknikker har dere for å fange opp den kompetansen elevene viser underveis i opplæringen? Hva gjør dere for å dokumentere hva dere observerer i timene?

6. Hvordan sikrer dere at dere legger vekt på det samme innad på skolen og i hele (fylkes)kommunen?

 

Oppgave om formativ vurdering

Black og Wiliam (1998) skiller mellom summativ og formativ vurdering. I boka Handbook of formative assessment (Andrade & Cizek, 2010) sier forfatterne at en vurdering kan kalles summativ hvis den gjennomføres på slutten av et læringsforløp og har som primært formål å kategorisere prestasjonen til en elev eller et system.

De samme forfatterne sier at en vurdering kan kalles formativ hvis den gjennomføres underveis i et læringsforløp og har ett eller flere av disse formålene:

§ identifisere en elevs sterke og svake sider

§ gi støtte til lærerne i planleggingen av den videre undervisningen

§ gi støtte til elevene i å regulere sin egen læring

§ revidering av elevarbeid

§ utvikle elevens evne til å vurdere seg selv

§ fremme økt autonomi og ansvar for læring hos eleven

(Fjørtoft og Sandvik, 2016)

Oppgave i lærerkollegiet

1. Se på de seks kulepunktene ovenfor. Ranger dem etter hva dere mestrer mest og minst.

2. Velg ut et av punktene dere har rangert lavest.

3. Hva legger dere i det kulepunktet snakker om?

4. Undersøk egen praksis

5. Lag en problemstilling

 

Mulige problemstillinger og forslag til tiltak

Utprøving av nye tiltak bør ta utgangspunkt i problemer. Nedenfor peker vi på mulige problemer, og vi foreslår tiltak lærere kan prøve ut for å løse problemet. Disse forslagene vil ha ulik aktualitet på ulike skoler.

 

1. Elevene bruker ikke faglig tilbakemeldinger de får.

Forslag til tiltak kan være å inngå en avtale med elevene der du som lærer gir en tilbakemelding på et arbeid – skriftlig eller som film eller lydfil. La eleven bruke denne vurderingen til å forbedre arbeidet sitt.

 

2. Foreldre har liten eller begrenset forståelse av skolens vurderingspraksis.

Forslag til tiltak kan være å forberede en sekvens på et foreldremøte der dere snakker med de foresatte om vurdering.

 

Spørsmål som kan brukes på foreldremøter

· Vurdering skal fremme læring. Hvordan kan hjemmet bidra til at vurderingen skaper læring? Hvordan kan læreres praksis bidra til dette?

· Vurderingen skal si noe om elevenes kompetanse. Hva er kompetanse i og på tvers av fagene? Hvordan kan elevene vise kompetansen sin?

 

Kilder til videre arbeid

Hvis dere vil arbeide mer med noen av temaene som filmen handler om, anbefaler vi denne faglitteraturen:

Evensen, K. (2021) Helhetlig vurderingspraksis i skolen. Fagbokforlaget

Fjørtoft, H. & Sandvik, L. V. (2016) Vurderingskompetanse i skolen. Universitetsforlaget

Gamlem, S. M. (2022). Tilbakemelding og vurdering for læring, 2. utg. Gyldendal

Lødding, B., Seland, I., & Prøitz, T. S. (2016). Kampen om karakteren. Elevers motspill i møte med læreres vurderingspraksis i videregående skole. Sosiologi I Dag, 46(3-4). Hentet fra https://ojs.novus.no/index.php/SID/article/view/1300

Nordberg, N. H. (2021) Vurdering uten prøver. Universitetsforlaget

Sandvik, L. V. (2022) Vurderingskulturer i norsk skole: Mindre vekt på karakterbruk betyr at lærerne må undervise på nye måter Bedre skole, 4/22 https://www.utdanningsnytt.no/bedre-skole-fagartikkel-karakterer/mindre-vekt-pa-karakterbruk-betyr-at-laererne-ma-undervise-pa-nye-mater/334488

Skar, G. B & Hopfenbeck, T. (2021). Kunnskapsgrunnlag om standpunktvurdering. NTNU & University of Oxford. Hentet fra https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2831020/Skar-Hopfenbeck-2021-Kunnskapsgrunnlag_standpunkt.pdf?sequence=1&isAllowed=y

 

Publisert 14. juni 2024 14:52 - Sist endret 14. juni 2024 14:52