Spørsmål knyttet til temaet i filmen
Samtale i lærerkollegiet
1. Kompetanse betyr at elevene skal bruke kunnskaper og ferdigheter de har tilegnet seg. Hvordan kan du planlegge opplæringen slik at elevene kan får brukt kompetansen sin?
2. Se på verbene i kompetansemålene. Hva betyr dette i de ulike fagene? Betyr samme verb det samme for ulike lærere og i ulike fag?
3. Se på en eller flere av vurderingssituasjonene du har gjennomført de siste ukene. Hvilke kunnskaper og ferdigheter skulle vurderes? Hva observerte du? Hvilken informasjon fikk du? Drøft hvilke aktiviteter som er egnet for at elever skal vise ulike sider ved kompetansen.
4. Hvilke kompetanser i enkeltfag har overføringsverdi til andre fag?
5. Hvilken sammenheng ser dere mellom kompetanse i skolefagene og fagovergripende kompetanse?
Samtale med elever
(Spørsmålene bør knyttes til konkrete skolefag)
1. Se på verbene i kompetansemålene. Hva betyr dette i de ulike fagene? Sammenlign svarene til elevene med lærernes svar.
2. Tenk på en eller flere av vurderingssituasjonene dere har hatt de siste ukene. Hvilke kunnskaper og ferdigheter tror du læreren vurderte?
3. Hvordan viser dere praktisk hva dere kan i fagene?
4. Er det noe dere jobber med i ett fag som dere også kan bruke i et annet fag?
Samtale om forholdet mellom kunnskaper, ferdigheter og kompetanse
Overordnet del av læreplanen definerer kompetanse slik:
Kompetanse er å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning.
(Overordnet del av læreplanen, kap. 2.2, s. 11)
Samtale i lærerkollegiet
(Spørsmålene nedenfor kan ha ulik aktualitet på ulike skoler)
1. Hva er sentrale ferdigheter i deres fag?
2. Fagkunnskap er en nødvendig del av faglig kompetanse. Hvor stor vekt legger dere på dette i "deres" fag? Hvordan balanserer dere innlæring av fagkunnskap med ferdighetstrening og anvendelse, drøfting og refleksjon i fagene?
3. Klarer dere å uttrykke hva som er samlet kompetanse i deres fag med noen få setninger eller stikkord?
4. Eli Tronsmo sier i filmen at kompetansebegrepet i læreplanen er bredt. Hvordan hjelper dere hverandre og elevene med å få oversikt og system i en bred og omfattende kompetanse?
5. Lærer Jeanette Langlie Daffinrud sier i filmen at lærere ser en overføringsverdi mellom kompetanse i ulike fag. Hvor viktig er dette for dere? Hvor viktig tror dere at det er for elevene?
Mulige problemstillinger og forslag til tiltak
Utprøving av tiltak bør ta utgangspunkt i problemer. Nedenfor peker vi på mulige problemer, og vi foreslår tiltak lærere kan prøve ut for å løse problemet. Disse forslagene vil ha ulik aktualitet på ulike skoler.
1. Elevene bruker i liten grad det de lærer ulike situasjoner. Eller: Elevene møter få ukjente situasjoner i skolehverdagen. Forslag til tiltak kan være å la formuleringen «Elevene skal bruke det de har lært i kjente og ukjente situasjoner» være utgangspunktet for planleggingen av en periode.
2. Lærere tolker verbene i læreplanen, som er utgangspunkt for vurdering, ulikt. Forslag til tiltak kan være å planlegge sammen med lærere som har et annet fag enn dine. Ta utgangspunkt i et felles verb i kompetansemålene. Planlegg for eksempel ut fra at elevene skal utvikle kompetansen «drøfte» i ulike fag. Hvordan kan dere dra nytte av hverandre og skape sammenheng for elevene?
3. Elevene er i liten grad involvert i planleggingen av undervisning og vurdering. Forslag til tiltak kan være å la elevene få være med å bestemme hvordan de skal trene på faglige ferdigheter. La dem også få være med å bestemme hva kunnskapsinnholdet i kompetansemålene skal være.
Kilder til videre arbeid
Hvis dere vil arbeide mer med noen av temaene filmen handler om, anbefaler vi disse kildene:
Evensen, K. (2021) Helhetlig vurderingspraksis i skolen. Fagbokforlaget
Fjørtoft, H. & Sandvik, L. V. (2016) Vurderingskompetanse i skolen. Universitetsforlaget
Gamlem, S. M. (2022). Tilbakemelding og vurdering for læring, 2. utg. Gyldendal
Nordberg, N. H. (2021) Vurdering uten prøver. Universitetsforlaget