Å involvere elever i vurderingsarbeidet

Det kan virke skremmende for læreren å gi fra seg kontrollen over hva som skal vurderes, men det handler mer om å invitere elevene inn enn å overlate alt til dem. Å lage vurderingsrubrikker sammen, er en øvelse som ivaretar denne balansen.

I læreplanens overordnede del er det fokus på at elever skal lære å lære. De skal forstå sin egen læringsprosess og faglige utvikling. I tillegg sier vurderingsforskriften blant annet at elever skal delta i vurdering av eget arbeid, at de skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem. Hvordan kan vi få til dette på en hensiktsmessig måte?

Det finnes mange ulike måter å involvere elever i vurderingsarbeidet. Å la dem utvikle rubrikker med beskrivelser av kompetansenivåer er en av dem. Dette har jeg hatt god erfaring med.

Når elever får delta i vurderingsarbeidet på denne måten, kan det gi dem økt opplevelse av mestring og lærelyst, samtidig som de får en bedre forståelse for hvordan de ulike kompetansenivåene i faget ser ut. Det kan også bidra til å gjøre dem mer bevisste på egen kompetanse og hjelpe dem til å reflektere rundt videre progresjon.

Hattie og Timperley påpeker i artikkelen «The Power of Feedback» at hensikt med feedback i vurdering er å gjøre eleven bevisst på «hvor er jeg på vei» (feed up), «hvordan klarer jeg meg» (feed back) og «hvordan skal jeg komme meg videre» (feed forward). (Hattie og Timperley, 2007) En forståelig og konkret rubrikk kan være et godt verktøy til å hjelpe elevene å oppnå større innsikt i sin faglige utvikling.

Finn en form som fungerer for dine grupper

I mine klasser har vi brukt Henning Fjørtofts rubrikker med fire kompetansenivåer; «på begynnerstadiet», «under utvikling», «kompetent» og «fremragende». (Fjørtoft, 2016) Jeg foretrekker disse fremfor lav/middels/høy, både fordi ordlyden er positiv og utviklingsorientert, og fordi fire nivåer tillater mer nyanserte tilbakemeldinger. Rubrikken under er et eksempel der elever har utarbeidet en vurderingsrubrikk for en tale i engelskfaget.

Elevene må bli kjent med de ulike nivåene i rubrikken og øve seg på å beskrive dem. Dette kan de gjøre gjennom å lage en øvingsrubrikk, eller læreren kan lage en slik øvingsrubrikk som elevene kan bruke på en modelltekst. Det kan være utfordrende for elever å skulle lage rubrikker, så det er vel verdt å bruke litt tid på å trene på dette sammen. Gode modelltekster er også helt nødvendig.

Skap bevissthet om hva som skal vurderes

Før elevene går i gang med å lage en rubrikk, jobber vi med flere tekster i samme sjanger som elevene skal produsere. Dette gir elevene god forståelse for hvilke ulike momenter ved en tekst som er viktige og som bør inkluderes i rubrikken. De vil også se gode eksempler på hvordan disse momentene er tatt i bruk i reelle tekster. I en tale vil det for eksempel være naturlig å vurdere bruken av appellative former og retoriske virkemidler, fremføring, og tilpasning til publikum og anledning. I en fagartikkel vil struktur, kildebruk og argumentasjon kanskje være blant momentene. Gjennom å ha samtaler om hva som skal vurderes før vi starter med vurderingsarbeidet, blir elevene mer bevisst på hva som forventes av et godt produkt, og de får også vist kompetanse gjennom å være kritiske lesere og å peke på hvorfor én eksempeltekst er god, mens en annen fungerer mindre godt.

La elevene lage vurderingsrubrikker sammen

Elevene bruker et samskrivingsverktøy når de lager rubrikker. De kan gjerne sitte i små grupper, slik at de kan diskutere seg imellom hva som bør inkluderes og hvordan de ulike nivåene bør beskrives. Når alle gruppene har skrevet inn det de ønsker å ha med, foretar jeg en kvalitetssikring. Jeg er helt tydelig på at det er jeg som har det endelige ansvaret og at jeg noen ganger må gjøre små justeringer i ordlyd eller nivå. Ikke mist for å sikre rettferdig vurdering på tvers av klasser. Allikevel er det primært elevenes arbeid og utvalg som utgjør vurderingsrubrikken. Rubrikkene bør ha korte, konsise beskrivelser i hvert nivå. Det bør være fokus på produktet og hva eleven får til.

Introduser oppgaven tidlig og la rubrikken være en rettesnor for elevene

Vurderinger bør introduseres tidlig i perioden man skal jobbe med dem. Slik blir det god tid til å utarbeide og bruke rubrikken aktivt i opplærings- og vurderingsprosessen. Rubrikken brukes som rettesnor når elevene jobber med produktet sitt, når de gir hverandreveiledning med fremovermeldinger i prosessen, i egenvurdering, og når jeg gir tilbakemelding på førsteutkast og vurderer det ferdige produktet. Dette skaper forutsigbarhet, eierskap til vurderingsprosessen og konstruktive samtaler om vurdering og læring. Det gir også elevene bedre forutsetninger for å gi konstruktive tilbakemeldinger til hverandre fordi de kan bruke rubrikkene aktivt til å si noe om hvor de skal (feed up), hvor medelevene er (feed back) og til å prøve å si noe om hva de må gjøre for å komme videre (feed forward).

Ved å utvikle og bruke en slik vurderingsrubrikk vil elevene få bedre forståelse både for produktet de skal lage og for vurderingsprosessen. Vurderingsarbeidet blir mer transparent, siden lærer og elever er enige om hva som skal vurderes og hvordan ulike nivåer av kompetanse ser ut. Når vi har samtaler rundt vurdering er elevene mer aktive og det blir lettere å snakke om hvor de skal, hvor de befinner seg nå og hva som skal til for at de skal komme i mål.

Av Lise Ringstad, Lektor Fredrik 2 vgs, Frikjøpt i FIKS
Publisert 20. juni 2022 10:23 - Sist endret 10. jan. 2024 14:17