Underveis- og sluttvurdering i naturfag.

Et faglag i naturfag på Ullern videregående skole i Oslo deler sine erfaringer og refleksjoner om forholdet mellom underveis- og sluttvurdering  i samtale med frikjøpt ressursleder i FIKS, Siv Jacobsen. Lærerne er samstemte på verdiforankringen de deler - at de leter etter elevens kompetanse underveis.

Underveisvurdering

Hver temaperiode avsluttes med en større oppgave der elevene har alle hjelpemidler tilgjengelig. I den første temaperioden er sluttproduktet en drøftingsoppgave der elevene skal skrive en fagartikkel basert på artikler som gis av lærer. I den andre perioden skal elevene lage en «screen cast» der de velger seg et fenomen i universet og bruker det de har lært til å forklare fenomenet. I siste temaperiode har elevene en gruppeoppgave med muntlig presentasjon der de skal redegjøre for næringsinnhold og bærekraft i et måltid.

Faglaget legger opp til mindre stoppunkter underveis i hver periode. Dette kan være flervalgstester, quiz, små oppgaver i OneNote, egenvurderinger, prøve-case og fremføringer som er av mindre omfang. Disse stoppunktene fungerer som underveisvurderinger uten at det settes karakter. Dette bidrar til at det blir tydelig for elevene hva som forventes av kunnskaper, i tillegg til å være trening i ferdigheter som er i fokus den gjeldende perioden og som de trenger for å løse de store avsluttende oppgavene.

Sluttvurdering

Sluttvurderingen var todelt første året i LK20 – en fagsamtale og en selvlaget film der elevene skulle besvare en egen problemstilling. Forarbeidet til fagsamtalen var å sette seg inn i tre artikler/bilder eleven fikk tildelt, og bruke disse som utgangspunkt for å lage et tankekart eller liknende som viser sammenhenger med resten av naturfaget. Våren 2022 ønsker faglaget også å trekke inn naturvitenskapelig metode og praktisk arbeid som del av sluttvurderingen.

Når standpunkt skal settes, hva er da vurderingsgrunnlaget deres? spør jeg. «Hvis elevene spør om de tre periodene «teller like mye», så er svaret i alle fall NEI!» Sier en lærer og ler. Det spørsmålet har tydeligvis kommet før. Lærerne er ganske samstemte på verdiforankringen de deler - at de leter etter elevens kompetanse underveis. Forståelsen som ligger til grunn, er at dersom læreren har sett elevens kompetanse underveis så kan ikke eleven plutselig miste den på et senere tidspunkt. «Da må det i så fall være noe annet enn kompetanse jeg har vurdert», sier en lærer. «Men, dersom eleven viser økt kompetanse mot slutten, så vil det selvfølgelig være med i grunnlaget og trekke vurderingen opp».

Publisert 7. apr. 2022 15:14 - Sist endret 10. jan. 2024 14:22