Fredag 21. september 2018 markerte starten for FIKS sitt arbeid med kompetanseutvikling og partnerskap med skolene. Mer enn 350 deltakere møtte opp for å høre om internasjonal forskning om partnerskap og for å delta på en av syv parallelle workshoper som handlet om alt fra Naturfagsløyper til hvordan gi læringsfremmende tilbakemeldinger i klasserommet.
De internasjonale forskerne formidlet mye relevant og interessant forskning på feltet om forskning-praksis-partnerskap. Derfor ble Neil Mercer, Catherine Snow og Paul Warwick bedt om å svare på følgende spørsmål:
Hvordan kan vi etablere et godt forhold og partnerskap mellom skoler og UH-sektoren?
Interesse hos begge parter
Svarene sammenfaller med den forståelsen av partnerskap som FIKS legger til grunn i sitt arbeid med desentralisert kompetanseutvikling. Eksempelvis sier Neil Mercer (University of Cambridge) følgende:
"Jeg tror én viktig faktor hvis man igangsetter et prosjekt som bringer skoler og universiteter sammen, er å undersøke noe som er genuint interessant for begge parter."
Gjennom FIKS sine møter med kommuner og skoler kommer det frem hva som er relevante og viktige temaer å undersøke nøyere. Et eksempel på noe som vekker interesse hos begge parter er digitalisering i klasserommet. For øyeblikket samarbeider FIKS med skoler for å kartlegge og finne gode eksempler på praksis i klasserommene.
Tillit for et godt langtidssamarbeid
I tillegg til at det skal være faglig interesse som passer for begge parter er tillit en viktig del av etableringen og det videre arbeidet i et partnerskap. Catherine Snow (Harvard University) hadde dette som et viktig poeng i hennes syn på gode partnerskap:
"Etableringen av et partnerskap må starte i det små (...) for å etablere tillit som derfra kan føre til at langtidssamarbeid lar seg utvikle."
Støtte fra ledelsen
I tillegg til tillit, er det også essensielt med støtte fra ledelsen for å få best mulig forankring i skolene og klasserommene. Paul Warwick (University of Cambridge) kommenterer viktigheten av dette:
"Fundamentalt er det behov for tydelig og vedvarende støtte fra toppledelsen. Enten om dette er kommuner eller skoleledelsen."
Synspunktene og poengene forskerne har presentert i videoen er viktige verdier for FIKS i de pågående partnerskapene, og vil legge et viktig grunnlag for fremtidens samarbeid.