21. århundrets ferdigheter og fagfornyelsen
Kritisk tekning og problemløsning nevnes gjerne som sentrale kompetanser elever i skolen bør tilegne seg. De er en viktig del av det som kalles de 21.århundrets ferdigheter. Disse formene for kompetanse er også sentrale i den pågående fagfornyelsen, som er et av de gjennomgående temaene for konferansen.
PROBE-prosjektet
PROBE-prosjektet, «Kritisk tenkning og problemløsning for en omskiftelig verden», er finansiert av Brookings Institution, Washington. I prosjektet har forskere ved CEMO og IPED ved UiO prøvd ut et testopplegg for kritisk tenkning og problemløsning på tre ungdomsskoler i Oslo, i tillegg til et enkelt undervisningsopplegg.
Kritisk tenkning og problemløsning - viktige spørsmål
Det er noen viktige spørsmål vi kan stille oss selv når det kommer til kritisk tenkning og problemløsning, Hvis vi skal undervise i denne typen kompetanser hvordan kan vi gjøre det? Hvordan kan det integreres i flere fag, og kan det ha en selvstendig plass på timeplanen? Hvordan er det mulig å måle denne typen kompetanser? Dette vil bli sentrale spørsmål på workshopen.
Workshop - erfaringsdeling og uttesting
Oppsettet i denne workshopen vil bli todelt. Først vil erfaringene og resultatene fra prosjektet bli delt og diskutert, deretter vil du som deltager få mulighet til å teste det nevnte undervisningsopplegget som har blitt utviklet i prosjektet.