Viktig naturfaglig kompetanse
Visuelle uttrykksformer som bilder, simuleringer, diagrammer og grafer kalles kunnskapsrepresentasjon. Arbeidet med disse kunnskapsrepresentasjonene utgjør en viktig naturfaglig kompetanse hos elever i skolen.
Forsking på elevers læring i naturfag har vist viktigheten av variert kunnskapsrepresentasjon, elevsamarbeid og aktiv deltakelse. Samtidig viser forskning at bruk av slike visuelle uttrykk bidrar for elevenes arbeid med å lage og lese tekster på en mer kompleks måte.
Samarbeid mellom REDE og naturfagslærere
Prosjektet Representasjon og deltakelse i naturfag (REDE) har utviklet undervisningsopplegg knyttet til temaet klima og bærekraftig utvikling. Dette er basert på et samarbeid mellom naturfagslærere på én ungdomsskole og to videregående skoler.
Undervisningsoppleggene har blitt prøvd ut som en del av naturfagundervisningen på de tre samarbeidsskolene. Under gjennomføringen av disse undervisningsoppleggene har forskere samlet inn datamateriale som danner grunnlag for å studere elever og læreres arbeid med representasjoner.
Workshop - innblikk i undervisningsopplegg
I workshopen blir viktige forskningsresultater knyttet til visuelle uttrykksformer i naturfag trukket fram. I tillegg vil REDE-prosjektets inngang til å utvikle undervisningspraksis gjennom samarbeid mellom forskere og lærere beskrives.
Som en del av opplegget blir workshopdeltakerne invitert inn i klasserommet der et av de utviklede undervisningsoppleggene gjennomføres. Deltakerne vil bli presentert for videoklipp fra undervisning som utgangspunkt for det å drøfte og belyse viktige læringsprinsipper og god undervisningspraksis.
Det vil bli lagt vekt på at deltakerne skal få bidra med sine tolkninger og erfaringer i møte med våre data. Dette vil altså bli en workshop hvor du som deltaker både får et godt innblikk i undervisningsoppleggene og at du får mulighet til å høre og dele tanker og ideer.