Workshop: Når lærere leder digitale dialoger i klasserommet

Ingvill Rasmussen fra Institutt for pedagogikk (UiO) og lærerne Norun Margrethe Harvik og Siv Hanevold Kildal fra Majorstuen skole vil vise hvordan Samtavla fungerer og hvordan den kan brukes for å utvikle en dialogisk kultur i klasserommet.

Samtavla har en egen nettside som gir info om oppstart og bruk. Skjermbilde fra www.samtavla.no/#/

Samtavla - et sted å dele samtaler

Samtavla er en fritt tilgjengelig digital sky-tjeneste som kan brukes i skolen. Her kan elever skrive korte meldinger som deles på en felles tavle i klasserommet. Samtavla er utarbeidet av forskere ved Institutt for pedagogikk og EngageLab. I september 2015 ble Samtavla kåret til månedens verktøy på det innflytelsesrike nettstedet Online Educa. 

 

DiDiAC - Digitale dialoger på tvers av fag

I forskningsprosjektet i DiDiAC - Digitale dialoger på tvers av fag blir Samtavla forsket på. Ingvill Rasmussen er prosjektleder i DiDiAC, og i tillegg er en av konferansens internasjonale bidragsytere, Paul Warwick, også engasjert i prosjektet. 

 

I dette prosjektet er målet å utvikle og forbedre dialoger i klasserom gjennom bruk av microblogging i Samtavla. Forskningen er også tett knyttet til 21. århundrets ferdigheter, som er integrert i den pågående fagfornyelsen

Workshop: engasjere elever i digitale dialoger

I denne workshopen vil det bli sett på hvordan lærere kan bruke microblogging for å engasjere elever i felles læringssamtaler. Det vil si samtaler hvor det deles, vurderes og utvikles forståelse sammen.

 

Lærerne Norun Margrethe Harvik og Siv Hanevold Kildal fra Majorstuen skole, som deltar i forskingsprosjektet, vil dele sine erfaringer og fortelle om hvordan de jobber med å utvikle en dialogisk kultur i sine klasser. 

 

Se video om Samtavla

 

Publisert 17. sep. 2018 15:55 - Sist endret 12. mars 2019 10:32