Partnerskap i Sverige og Norge

Både svenske og norske skoleforskere er opptatt av å bygge broer mellom akademia og praksis. I Sverige kobles utdanning, læring og forskning sammen i ordningen ULF. Gøteborg universitet inviterte denne uken FIKS til å vise hvordan vi gjør denne koblingen i Norge.

Bildet kan inneholde: møbler, bord, datamaskin, skrivebord, interiørdesign.

Eli Tronsmo gir ideer for arbeidet med kompetanseutvikling i profesjonsfellesskapet.

FIKS arbeider først og fremst nasjonalt med en rekke skoleeiere på Østlandet, men også i andre deler av landet. Likevel er det interessant å se hvordan andre land arbeider med å utvikle kompetansen til lærere gjennom å koble utdanning og forskning sammen.

Torsdag 29. september presenterte derfor FIKS sin måte å arbeide med kompetanseutvikling for en gruppe forskere og doktorgradsstudenter ved Gøteborg universitet. Ved dette universitetet finnes det et senter for Utdanningsforskning og læring (CUL) som i over 15 år har hatt en forskerskole som er rettet mot lærerutdanningen og arbeider tett med skolesektoren. Siden 2005 har over 90 PhD-studenter disputert.

Samtidig har Sverige i mindre grad en ordning som finansierer partnerskap med sektoren slik den desentraliserte ordningen (dekomp) har. I sitt foredrag ga faglig leder i FIKS, Øystein Gilje, eksempler på hvordan FIKS arbeider. For eksempel gjennom Larvikmodellen og ikke minst forskningsprosjektet Multimodale lærings- og vurderingsformer (MuLVu), som blir gjennomført i en av de kommunene som FIKS har partnerskap med.

Både Post Doc Eli Tronsmo og PhD-student Cornelia Egge presenterte hvordan de bruker datamaterialet fra MuLVu-prosjektet med mål om bygge kompetanse blant lærere for å vurdere multimodale tekster som er laget av elevene.

Bildet kan inneholde: smil, skulder, erme, gest, blazer.
Cornelia Egge

Det er avgjørende at lærere skaper et meta-språk om sin vurdering av slike tekster, la Egge vekt på i sin del av foredraget.

Post Doc Eli Tronsmo presiserte hvor viktig det er å involvere lærere tidlig i arbeid med prosjekter som følger prinsipper for Design Based Research.

– Gjennom prosjektet har vi sett hvordan mange lærere har gode forutsetninger for å arbeide sammen med forskere. Strategier for lærerinvolvering er helt avgjørende for å skape det utviklingsarbeidet som er så sentralt i MuLVu.

Både den desentraliserte ordningen i Norge og ULF-ordningen, som blir permanent fra 2025 i Sverige, legger vekt på å styrke samarbeidet mellom UH-sektoren og skoleeiere. På sikt skal dette samarbeidet bidra til å styrke og utvikle lærerutdanningene som er i tråd med NOU 2022:13. Gilje la i sin del av foredraget vekt på at dette er et krevende arbeid, men at en viktig start er å trekke gode lærere fra skolen mer inn i planlegging og gjennomføring av undervisning for lærerstudenter.

Bildet kan inneholde: gest, kjole skjorte, talsperson, tilpasning, blazer.
Øystein Gilje

– Selv om ordningen med førstelærere, som arbeider sammen med forskere i Sverige, på mange måter ikke er helt ideell, er det slike forsøk vi må se nærmere på for å ha tettere dialog om praksis og teori i lærerutdanningen, avsluttet Gilje i sin del av foredraget.

FIKS var invitert av en forskergruppe som særlig arbeider med doktorgradsstudenter som er rekruttert blant lærere og praksisnære studenter ved universitetet.

Her kan du lese mer om arrangementet.

Publisert 30. sep. 2022 13:37 - Sist endret 30. sep. 2022 14:43