FIKS bidrar ved skolestart

FIKS bidrar på planleggingsdager før nytt skoleår.

Bildet kan inneholde: post-it lapp, hånd, håndskrift, gest, font.

Et nytt skoleår begynner vanligvis med at ansatte i skolen samles til planleggingsdager. FIKS bidrar med både prosesstøtte og faglig formidling på slike samlinger. De siste ukene har vi deltatt på plandager og kompetanseheving i blant annet Fredrikstad, NordreBildet kan inneholde: bygning, vindu, teknologi, bord, begivenhet. Follo, Lørenskog og Hamar kommuner samt Viken Fylkeskommune.

Denne uka besøkte vår seniorrådgiver Mari Vinjar Mølladammen ungdomsskole i Bærum kommune. Temaet for dagen var kompetanse og progresjon. Deltakerne leste en artikkel av Marte Blikstad-Balas og prøvde å kategorisere "den kompetente eleven" med utgangspunkt i kompetansebegrepet i læreplanen.

Siv Jacobsen har besøkt Haugjordet ungdomsskole i Nordre Follo kommune. Økta var et godt eksempel på hvordan et profesjonsfellesskap kan starte opp året og skolens langsiktige utviklingsarbeid med å dele gode erfaringer og «hjertesukk» over det som oppleves vanskelig.

Bildet kan inneholde: laptop, møbler, bord, datamaskin, stol.Alle lærerne på skolen bidro til å identifisere viktige og uløste problemstillinger knyttet til skolens vurderingspraksis: Hva kan være årsakene til at vi opplever dette som et problem, og hva blir konsekvensene for lærere og elever, hvis vi ikke utvikler praksis på dette området?

Så jobbet lærerne i fellesskap med et fremtidsbilde av hva de ønsket seg av utviklingsarbeidet: Hvilke ressurser har vi i vårt fellesskap som gjør at vi kan lykkes, og hva vil vi se hos elever og lærere hvis vi klarer å realisere ønsket vårt?

Publisert 15. aug. 2023 14:18 - Sist endret 15. aug. 2023 15:39