FIKS feirer fem år

21. september 2018 kom noen av verdens ledende utdanningsforskere til universitetsbiblioteket på UiO. Slik markerte FIKS for fem år siden sin oppstart med etterutdanning for lærere.

Invitasjonen til åpningskonferansen

Enheten Forskning Innovasjon og Kompetanseutvikling i Skolen (FIKS) ble opprettet på initiativ fra daværende dekan Sten Ludvigsen ved Det Utdanningsvitenskapelige Fakultet (UV). Bakgrunnen for dette var Regjeringens nye ordning for kompetanseutvikling i grunnutdanningen: Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen (dekomp) som først ble beskrevet i Stortingsmelding 21, Lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen.

Oppstart og ansatte

I det første året var det Øystein Gilje og Hilde Madsø Jacobsen ved ILS som fikk i oppgave å arbeide med å etablere enheten som i mars 2018 fant sitt navn, FIKS, og mai samme år etablerte nettsider på UiO. Den offisielle markeringen av oppstarten fant imidlertid sted med en stor konferanse 21. september 2018. Her deltok blant andre professorene Catherine Snow fra Harvard University og Neil Mercer fra University of Cambridge. Disse to har bred kunnskap om og lang erfaring fra partnerskap mellom universiteter og utdanningsfeltet.

Enhetens første partnerskap ble etablert med kommunene Asker, Bærum og Oslo samt med sammenslutningen av 21 kommuner i Akershus kalt FØN (Follo, Øvre og Nedre Romerike). FIKS har inneværende skoleår partnerskap med 15 skoleeiere, blant dem landets største kommuner og fylkeskommuner.

Bjørn Bolstad ble ansatt som enhetens første seniorrådgiver i februar 2019. Det er senere ansatt ytterligere tre seniorrådgivere og en seniorkonsulent. I disse dager ansettes nok en seniorrådgiver og en ny person i stillingen som seniorkonsulent.

Organisatorisk plassering

Enheten FIKS ble organisatorisk lagt rett under fakultetet og ikke under et av instituttene ved fakultetet. En av begrunnelsene for dette var at denne enheten representerte et nybrotts- og utprøvingsarbeid for UV-fakultetet. Ved å legge enheten direkte under dekanen ble det mulig å prøve ut ulike arbeidsformer og trekke veksler på alle instituttene.

Enheten etablerte tidlig kontakt med de fem fakultetene ved UiO som er involvert i lektorutdanningen: Humanistisk (HF), Matematisk Naturvitenskapelig (MatNat), Samfunnsvitenskapelig (SV), Teologisk (TF) og Utdanningsvitenskapelig (UV). MatNat har helt siden dekomp-ordningen ble etablert hatt egne partnerskap innenfor ordningen.

Kobling mellom forskning og praksis

FIKS arbeider i skjæringspunktet mellom forskning og praksis, mellom teoretisk, systematisk kunnskap og praktisk, erfaringsbasert kunnskap som blir skapt i profesjonsfellesskapet på hver enkelt skole. For å beholde kontakt med begge disse feltene engasjerer FIKS både vitenskapelig ansatte ved UiO og lærere og skoleledere. Lærere og skoleledere blir frikjøpt fra sine stillinger i skolen i omlag 20% og arbeider for FIKS i pågående partnerskap. Noen vitenskapelig ansatte bruker en liten del av sin stilling i FIKS.

I tillegg etterlyser FIKS flere muligheter til å samarbeide med lærere som medforskere i forskning- og utviklingsprosjekter som mer systematisk kan samle inn data som belyser utviklingsarbeidet i hver enkelt kommune.

Dekomp-ordningen har et dobbelt siktemål. I tillegg til å bidra til kompetanseheving i skolen skal den styrke lærerutdanningene. Mange ansatte i FIKS bidrar derfor med noen forelesninger ved UiOs lærerutdanningsprogrammer.

Fremtidige muligheter

Fra 1.7.2023 er FIKS en del av Institutt for Lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved UV-fakultetet. Dette gir muligheter for synergieffekter for begge formålene ved dekomp-ordningen.

FIKS er eksternt finansiert innenfor en politisk vedtatt ordning. Enheten har ambisjon om å gradvis utvide sin virksomhet og sine partnerskap så lenge denne ordningen eksisterer. ILS har ambisjon om at FIKS skal bli en stadig mer integrert del av instituttets virksomhet.

Publisert 20. sep. 2023 12:57 - Sist endret 21. sep. 2023 16:52