Studietur til Sverige

14.-15. mai var FIKS, sammen med Utdanningsetaten i Oslo, på besøk i Göteborg for å lære mer om hvordan svenskene jobber for å knytte bånd mellom forskning og praksis i skolen. I Norge er det de siste 20 årene gjennomført en rekke statlige programmer for utvikling i skolen, og fra 2017 fikk vi desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen (dekomp). Hvordan gjør de det i Sverige?

Bildet kan inneholde: begivenhet, font, gulvbelegg, reklame, smil.

Mari på Center for skolutveckling i Göteborg

Bakgrunnen for besøket i Göteborg var todelt:

1. FIKS ønsker å knytte kontakter med andre fagmiljøer i Norden som jobber med samarbeid mellom institusjoner for skoleforskning og lærerutdanning og praksisfeltet. Dekomp-ordningen er relativt ny i Norge, og det er interessant å få innsikt i hvordan de løser tilnærmingen til kompetanseutvikling i skolen i andre land.
  2. Gjennom dekomp-ordningen samarbeider FIKS med Utdanningsetaten i Oslo om et nettverk av videregående skoler i Oslo, som jobber med å utvikle vurderingspraksis. Sverige har en litt annen modell for sluttvurdering enn vi har i Norge, og det er interessant å se om de har noen løsninger som kan inspirere til å utvikle praksisen også her hos oss. For det kommende året har vi søkt om Erasmusmidler for å kunne reise på studietur til Göteborg med dette nettverket.

Thomas Fjeldvik Peterson fra Utdanningsetaten og Mari Bjørnsdotter Vinjar fra FIKS fikk to spennende dager i Göteborg, med besøk på Göteborgs Universitet (GU), på Center for skolutveckling i Göteborgs Stad og på skolebesøk på Schillerska Gymnas. Cecilia Ferm Almquist, som er vitenskapelig leder for CULF på GU og Ingela Bursjöö, som er lærer med doktorgrad hadde satt sammen et supert program og de fikk treffe et stjernelag av interessante folk som jobber med skoleforskning, lærerutdanning og skoleutvikling i Göteborg: Mona Lundin - studierektor for Forskaskolan CUL, Paula Louise Palmdahl - verksamhetschef på Center for skolutveckling i Göteborgs Stad, Susanne Staf - lektor på Center for skolutveckling, Anna Brodin - Föreståndare, Centrum för skolsamverkan, Maria Jarl - universitetslektor i utdanningsvitenskap på Göteborgs Universitet og Anders Larsson - programkoordinator for lærerutdanningene på Göteborgs Universitet.

Fra venstre: Thomas Fjeldvik Peterson, Cecilia Ferm Almquist, Mari Bjørnsdotter Vinjar, Ingela Bursjöö

Her kan du lese hva er skrevet om ULF tidligere: https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/om/aktuelt/aktuelle-saker/2022/partnerskap-i-sverige-og-norge.html

CULF er en enhet på Göteborgs Universitet som er slått sammen av CUL, en forskerskole for lærere, og ULF, en statlig ordning for praksisnær forskning. Formålet er å styrke det vitenskapelige grunnlaget for undervisning og skoleutvikling og å bidra til økt grad av samarbeid mellom skoleeier, lærere og UH-sektoren. Vi finner mange likheter med dekomp-ordningen i Norge, men med et par vesentlige forskjeller:

• For det første skal forskningen innenfor CULF være praksisnær, og forskningen skal foregå i et tett samarbeid mellom praksisfeltet og forskere. Dette er mulig på grunn av at mange lærere i Göteborg har tatt doktorgrad gjennom forskerskolen for lærere og at de fortsatt jobber i skolen også etter at de har gjennomført sin doktorgrad.
  • For det andre er ULF-ordningen i Sverige permanent, ikke en tilskuddsordning, og det innebærer muligheten for langsiktig samarbeid mellom de ulike aktørene. Skoleeier, Göteborgs Stad, har også et eget Center for skolutveckling, der det er ansatt flere lærere med doktorgrad og der de driver med forskning og skoleutvikling i samarbeid med ledere og lærere i skoler i Göteborgsregionen.

La oss ta Ingela som eksempel: hun har tatt doktorgraden sin på CULF og jobber både som lærer på en ungdomsskole i Göteborg, som lektor på Center for skolutveckling (der hun driver bl.a. med forskning på elevers identitet i matematikkfaget sammen med lærere fra en videregående skole i Göteborg) og underviser i matematikk- og naturfagsdidaktikk på lærerutdanningen på GU.

Siste post på programmet i Göteborg var et besøk på Schillerska gymnas midt i sentrum av byen. Der fikk de møte rektor for Samhällsvetenskapsprogrammet og Naturvetenskapsprogrammet Ola Lindhé. På skoler i Sverige er det vanlig med flere rektorer. Her fikk de høre om hvordan de jobber med utviklingsarbeid i profesjonsfelleskapene på skolen, forskning på egen praksis, og ikke minst utvikling av vurderingspraksis.

Bildet kan inneholde: himmel, parkeringslys for bil, sky, bygning, bil.
Schillerska Gymnas

Til tross for noe ulike nasjonale systemer for vurdering kan vi melde om at spørsmålene og problemstillingene som lærerne strever med i Sverige i stor grad ligner på de sentrale utfordringene på vurderingsfeltet i Norge. For eksempel er det større tradisjoner for samarbeid om vurdering i typisk skriftlige fag med sentralt gitte prøver (eksamen i Norge, nasjonale prøver i Sverige), mens det kan være utfordrende å få til godt faglig samarbeid om vurdering i små fag med få faglærere på samme skole.

Nå vet vi at vi har fått innvilget søknaden om Erasmusmidler, og vi gleder oss til å ta med oss 25 lærere og ledere fra Osloskolen på tur til Göteborg høsten 2024 for å dykke enda dypere ned i skoleutvikling, praksisnær forskning og vurderingspraksis slik de løser det der.

Av Mari Bjørnsdotter Vinjar, Seniorrådgiver i FIKS
Publisert 14. juni 2024 13:52 - Sist endret 14. juni 2024 15:04