Webinar: Digital lesing

Hva innebærer det at en stadig større andel av elevenes lesing foregår på skjerm? I webinaret  2. november får du et nærmere innblikk i en rekke spørsmål om digital lesing og (in)effektiv (?) bruk av digitale enheter i elevenes leseopplæring.

Jente som sitter på en huske og leser på datamaskinen sin. Tre bøker er illustrert over hodet hennes.

Illustrasjonsbilde: Colourbox.com

Hvordan påvirker digitaliseringen av klasserommet elevenes leseferdigheter?

Blir elevenes leseforståelse bedre eller svakere når en stadig større andel av lesingen foregår på skjerm?

Hvilke undervisningspraksiser fremmer og hemmer elevenes leseforståelse i et digitalt klasserom?

Mandag 2. november skal vi undersøke disse spørsmålene i vårt webinar om elevers lesing på skjerm.

Meld deg på og del gjerne lenken med dine kollegaer!

Program og deltakere:

I dette webinaret møter du:

• Ladislao Salmerón, professor ved Department of Developmental and Educational Psychology ved University of Valencia, Spania.
  • Øistein Anmarkrud, professor ved institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.
  • Tove Stjern Frønes, leseforsker ved institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun skal snakke om hva vi vet om elevenes lesing på skjerm fra nasjonale prøver og PISA-undersøkelsen.

Øystein Gilje, faglig leder i FIKS, vil fungere som ordstyrer.

Deler av webinaret vil foregå på engelsk.

Emneord: Digital lesing, digitalisering, leseopplæring, lesing på skjerm, webinar
Publisert 13. okt. 2020 14:01 - Sist endret 15. jan. 2024 13:55