Skolen har tradisjonelt sett vært organisert i faste skoletimer og klasser og med en fast timeplan for hele skoleåret. Mange skoler deler nå skoleåret inn i perioder av ulik lengde, og noen skoler organiserer undervisningstimer og fordeling av skolefag ulikt fra uke til uke.
- Er periodeorganisering i ferd med å bli den nye normalen i norsk skole?
- Hvilke sammenhenger er det mellom tidsbruk og elevers læring?
- Hva er begrunnelsene for å organisere opplæringen i perioder?
- Hva er mulige gevinster og utfordringer med periodeorganisering?
FIKS opplever stor pågang på sine webinarer og hadde godt over 500 påmeldt på forrige webinar 25. januar. En liten uke før webinaret 15.2 har vi nærmere 300 påmeldte, og vi har en makskapasitet på 500! Ikke nøl med å skaffe deg en plass!
Bidragsytere
- Benedicte Mogan Olsen, lærer ved Frogn videregående skole i Viken fylkekommune
- Siv Paus Brovold, lærer ved Frogn videregående skole i Viken fylkeskommune og ressurslærer i FIKS
- Hans-Marius Christensen, rektor ved Ringstabekk skole i Bærum kommune
- Arne Bergen, pedagogisk rådgiver i Asker kommune
- Eli Tronsmo, postdoktor ved Universitetet i Oslo (UiO) og ansatt i FIKS
Bjørn Bolstad, seniorrådgiver i FIKS og tidligere rektor, vil fungere som ordstyrer.
Tidligere webinarer med lignende tematikk
Dette webinaret kan ses i tråd med to tidligere webinarer i FIKS:
- Planlegg for helhet og sammenheng - planleggingsverktøy og nye læreplaner fra 10. august 2020, og
- Planlegg for helhet og sammenheng - lærernes blikk fra 25. august 2020.