Webinar: Valg av læremidler og digitale verktøy - hva gjør vi?

Stadig flere elever får sin personlige digitale enhet i skolen. Men hvem er det som skal velge ulike digitale verktøy og læremidler elevene skal bruke i opplæringen? Vi i FIKS ønsker velkommen til webinar 25. januar!

Webinaret ble avhold 25. januar 2021 opptaket finner du her.

Illustrasjonsikoner av digitale verktøy som f.eks. PC, nettbrett osv.

Illustrasjonsbilde: Colourbox.com

Digitalisering i skolen har skapt en ny skolehverdag for både elever, lærere, skoleledere - og skoleeiere. Med en egen skjerm til hver elev er det mulig å arbeide på nye måter og med andre ressurser enn tidligere. Hvordan skal skoleeiere orientere seg i det nye markedet - og hvem skal velge læremidler og digitale verktøy for eleven?

Les mer om digitalisering i skolen på vår Kunnskapsbase!

Sammen med våre bidragsytere skal vi forsøke å avdekke denne tematikken med tilhørende spørsmål. Påmelding er gratis!

Vi har en makskapaistet på 500 deltakere på våre webinarer, og av erfaring kan det lønne seg å være tidlig ute med å melde seg på. Det blir også gjort opptak av webinaret og blir publisert på våre nettsider og YouTube-kanal kort tid etter at webinaret har blitt avholdt. Se gjerne opptak fra våre tidligere webinarer!

Program

På dette webinaret får du innsikt i denne tematikken fra både forsknings-, skoleeier-, skoleleder- og lærerpersktiv. Vi skal blant annet gjøre en kort gjennomgang av digitalisering i skolen de siste 15 årene.

I tillegg skal vi presentere ulike problemstillinger som skoleeiere, skoleledere og lærere arbeider med på videregående skole og i grunnskolen når de skal velge ulike læremidler.

I siste del av webinaret introduserer vi Utdanningsdirektoratets definisjoner av læremidler og ressurser for læring. Med utgangspunkt i dette skal vi sammen med våre bidragsytere gjennomgå kvalitetskriterier ved valg av læremidler og digitale verktøy i skolen.

Deltakere

• Øystein Gilje, faglig leder i FIKS, innleder kort om hvordan skolen har blitt digitalisert de siste 15 årene og hvilken betydning dett har for digitale læremidler.
  • Ann S. Michaelsen, skoleleder ved Sandvika videregående skole i Viken fylkeskommune og ressursleder i FIKS
  • Terje Stokke Nørving, skolefaglig rådgiver i Nordre Follo kommune og ressurslærer i FIKS
  • Kristian Holm, lærer ved Haugjordet ungdomsskole i Nordre Follo kommune

Underveis åpnes det opp for spørsmål fra publikum.

Øystein Gilje, faglig leder i FIKS, vil fungere som ordstyrer.

Opptak fra webinaret

vår YouTube-kanal finner du opptak fra tidligere webinarer, forelesninger og faglige frokoster.

Emneord: Digitalisering, Digitale læringsverktøy, Digitale verktøy i skolen
Publisert 11. des. 2020 08:02 - Sist endret 15. jan. 2024 13:55