Det finnes et hav av støtteressurser og kunnskapskilder for lærere i skolen, og disse er produsert av ulike aktører: Norske forlag publiserer bøker skrevet både av forskere og lærere. Offentlige etater som Utdanningsdirektoratet og kommunale kompetansemiljøer utvikler egne støtteressurser, og private konsulenter og tilbydere selger både kurs og fysisk støttemateriell. I tillegg deler lærere sine undervisningsopplegg og erfaringer på sosiale medier og i andre kanaler.
Hvilke kunnskapskilder støtter lærere seg på? Hvordan fremstår balansen mellom erfaringsbasert, praktisk kunnskap og forskningsbasert, teoretisk kunnskap i skolen? Hvilke endringer ser vi i læreres bruk av ulike kunnskapskilder og hvordan blir forskning posisjonert i dette bildet og hvordan kan forskning gjøres relevant for lærere?
Enheten FIKS ved Det Utdanningsvitenskapelige Fakultet ved UiO inviterer forskere og praktikere til å drøfte disse spørsmålene over en enkel frokost og en kopp kaffe. Maijken Risan, forsker i FIKS, vil presentere funn fra sin ferske doktorgrad, blant annet om opplevelsen av et hierarki mellom ulike kunnskapsformer. Det bli også bidrag ved professor Monika B. Nerland og Berit Karseth ved UiO, Elise Koppang Frøjd som har drevet podcasten Læring, og tidligere rektor Siv Jacobsen.
Den faglige frokosten avsluttes med en panelsamtale mellom innlederne der det vil være åpent for spørsmål fra deltakerne.
Det faglige programmet begynner kl. 08.30. Vi serverer enkel frokost fra kl. 08.15.
Arrangementet er en del av Forskningsdagene og avholdes på UiO sin nye formidlingsarena, Domus Bibliotheca.
Program
08:15 - 08:30 Servering av frokost
08:30 - 08:35 Innledning
08:35 - 09:25 Innledere/bidragsytere
09:25 - 09:30 Pause
09:30 - 10:00 Paneldebatt ledet av Øystein Gilje
Se opptak av faglig frokost:
Tidligere denne uken har vi arrangert FIKS-webinar med samme tematikk. Opptaket finner du her!
Eli Tronsmo og Siv Jacobsen fra FIKS har gjestet podkasten Læring! og her finner du lydfilen og tilhørende artikkel. I episoden snakker de om ulike kunnskapsformer og hvordan profesjonsfellesskapet kan jobbe sammen om å gjøre disse aktuelle for lærere og skoleledere.