Faglig frokost: Fornying av eksamen i skolen

Det utdanningsvitenskapelige fakultetet og FIKS inviterer til faglig frokost om fornying av eksamen.  Fagmiljøet ved UiO:Norden-prosjektet Den nordiske utdanningsmodellen (NordEd) ved Institutt for pedagogikk har invitert bidragsytere fra Center for Educational Measurement (CEMO) og Universitetet i Sør-Øst-Norge til å presentere ulike perspektiver. I tillegg kommer divisjonsdirektør Sissel Skillinghaug for å snakke om Utdanningsdirektoratets arbeid med fornying av eksamen.

Frokosten ble gjennomført 11.02.2022 opptaket finner du her

Bildet kan inneholde: mikrofon, menneskelig, gest, offentlig adresse system, samfunnet.

Fagfornyelsen bar bud om endringer i eksamensordningen, og det gjør også Hurdalserklæringen. Ettersom eksamen ble avlyst de to siste årene er mange i skolen nå svært spent på hvordan fornyelsen av eksamen i skolen kommer til å bli til våren og i årene fremover.

Arrangementet finner sted på LINKEN på Universitetsbiblioteket. Arrangementet strømmes også direkte fra zoom sin webinarløsning

08:15 - 08:30 Servering av frokost

08:30 - 08:35 Innledning ved Øystein Gilje, faglig leder i FIKS og medlem av eksamensgruppa

08:35 - 09:25 Innledere

Fornying av eksamen i skolen
Postdoktor Sverre Tveit, prosjektkoordinator for forskningsprosjektet Den nordiske utdanningsmodellen (NordEd) ved Institutt for pedagogikk og medlem av eksamensgruppa.

Målevitenskapelige perspektiver på fornying av eksamen i skolen
Professor Sigrid Blömeke, leder for Center for Educational Measurement (CEMO) ved UiO og leder av eksamensgruppa

Profesjonsfaglige perspektiver på fornying av eksamen i skolen Professor Tine Sophie Prøitz ved Universitetet i Sør-Øst-Norge (USN), medlem av eksamensgruppa og leder av Faglig råd for lærerutdanning.

Utdanningsdirektoratets arbeid med fornying av eksamen i skolen
Sissel Skillinghaug, divisjonsdirektør for læring og vurdering i Utdanningsdirektoratet og medlem av Eksamensgruppa.

09:25 - 09:30 Kort pause

09:30 - 10:00 Paneldebatt ledet av leder av NordEd Inga Bostad