Med læreplanen LK20 kom programmering inn i flere fag i norsk skole. Det er matematikkfaget som har fått ansvaret for opplæringen i programmering, men hvordan går det egentlig?
Hvilke erfaringer har vi fra klasserommet etter snart to år? Hvilken plass skal programmeringen ha i fagene i fremtiden, og hva kan vi på universitetet i Oslo forvente av kunnskaper og kompetanse studentene etter hvert vil komme med? Og ikke minst, hvordan kan vi gi fremtidens lektorer kompetanse i programmering for dagens klasserom?
Dette vil bli diskutert på faglig frokost 29. april 2022.
Arrangementet finner sted på LINKEN på Universitetsbiblioteket. Arrangementet strømmes også direkte fra zoom sin webinarløsning:
https://uio.zoom.us/j/69534397622
Program
08:15 - 08:30 Servering av frokost
08:30 - 08:35 Innledning
08:35 - 09:25 Innledere
Morten Munthe, lektor ved Oslo Handelsgymnasium og universitetslektor ved KURT, vil snakke om erfaringer med programmering i matematikkundervsiningen og reflektere litt om programmeringens plass i fremtiden
Barathy Pirabahar, lektorstudent i fysikk-matematikk, vil snakke om sine erfaringer fra praksis der hun har undervist programmering i matematikk og naturfag, samt si litt om hvordan utdanningen har forberedt henne til dette.
Knut Mørken, professor i matematikk og studiedekan ved matematisk-naturvitenskapelige fakultet, vil snakke om hvordan vi på UiO forbereder oss til en studentmasse med mer kunnskaper og høyere kompetanse i programmering om noen få år
Tone Gregers, førstelektor ved KURT og utdanningsleder for lektorprogrammet i realfag ved MN, vil snakke om hvordan lektorstudenter forberedes til å undervise i programmering i skolen.
09:25-09:30 Pause
09:30-10:00 Paneldebatt