Webinar: Språk, identitet og læring – flerspråklighet som ressurs

Hvordan kan flerspråklighet bli en ressurs i klasserommet? Humanistisk fakultet og FIKS inviterer til webinar mandag 14. mars.  Med eksempler, refleksjon og diskusjon ser vi på muligheter og utfordringer i det flerspråklige klasserommet. Velkommen!

Webinaret ble gjennomført 14.03.2022 opptaket finner du her

Bildet kan inneholde: organisme, deling, gest, kunst, lykkelig.

Foto: colourbox 

Flerspråklighet er kommet tydeligere fram i de nye læreplanene. I overordnet del står blant annet at «Alle elever skal få erfare at det å kunne flere språk er en ressurs i skolen og i samfunnet.» Likevel er det slik at det kan være krevende for lærere og elever å bruke flerspråklighet som en ressurs i undervisningen. 

I dette webinaret vil vi se på hvorfor flerspråklighet er viktig, og du vil få noen tips til hvordan å bruke klassens språkkompetanse som en ressurs i undervisningen. 

Påmelding

Bidragsytere: 

Innledning ved Tone Hagerup, universitetslektor, Humanistisk fakultet, UiO 

Bente Ailin Svendsen er professor i Flerspråklighet og Norsk som andrespråk ved Senter for flerspråklighet, MultiLing - Center for Multilingualism in Society across the Lifespan ved Humanistisk fakultet, UiO

Sofie Emilie Holmen PhD-stipendiat ved det Humanistiske fakultet og høyskolelektor  ved Høyskolen i Volda.

Trine Rørhus, lektor i norsk ved Heltberg vgs

Programleder Bjørn Bolstad, FIKS  

Andre ressurser: 

Podcastepisode fra Læring: Det nye språkidealet er språkrikdom - Det utdanningsvitenskapelige fakultet (uio.no)

Webinar om Mangfold og inkludering: Interkulturell læring og kompetanse for mangfold i klasserommet- Hvilke ferdigheter er avgjørende?

Publisert 21. feb. 2022 16:31 - Sist endret 5. jan. 2023 09:33