![Bildet kan inneholde: person, smil, hake, øyenbryn, frakk.](/forskning/satsinger/fiks/om/aktuelt/arrangementer/2022/monica_ml.png)
Leseforståelse er helt sentralt i skolen fordi læringsutbyttet i de fleste teoretiske fag hviler på dette. Monica Melby-Lervåg skal snakke om leseforståelse hos minoritetsspråklige og faktorer som kan bidra til å hemme og fremme dette. Hun vil spesielt fokusere på hvordan ordforråd spiller en rolle for å utvikle en god leseforståelse.
Fra praksisfeltet har vi med oss lærere med variert og spennende erfaring fra språkopplæring i grunnskolen. Viktoria Karlsen Tjora og Sara Marie Pane har svært ulik fagbakgrunn og fremhever dette som en styrke når de jobber i team i sin mottaksklasse. Marianne Gaasø er sentral i språkopplæringen for 1.-4. trinn ved sin skole og en av initiativtakerne og administrator for den populære Facebook-gruppen «Norsk som andrespråk», som har over fjorten tusen medlemmer.
Webinaret er i første omgang et tilbud til alle i Osloskolen, men med stor kapasitet i webinarløsningen er det åpent for alle interesserte. Dette er relevant for alle skolefolk med interesse for tema. Velkommen!
Webinaret varer fra kl. 14:30-15:30. Det er også mulig å se opptak av webinarene i etterkant hvis det ikke er anledning til å følge webinaret i sanntid.
Marte Blikstad-Balas (ILS) og Thomas Hylland Eriksen (SAI) har tidligere bidratt i hvert sitt webinar. Opptakene finner du på lenker nederst i saken.
Webinarrekken forsetter utover våren i regi av NAFO. Følg med for oppdatering og påmelding.
Mandag 4. april runder Thomas Eri (OsloMet) av "Med rom for språklig og kulturelt mangfold- en praksisnær tilnærming".
Tidligere
Mandag 18. oktober Marte Blikstad-Balas (UiO) "Mangfold og inkludering i lys av overordnet del LK20".
Mandag 15. november Thomas Hylland Eriksen (UiO) nytt om "Kulturell kompleksitet og hypermangfold".
Mandag 14. februar Monica Melby-Lervåg (UiO) "Interkulturell læring og kompetanse for mangfold i klasserommet- Hvilke ferdigheter er avgjørende?"
Mandag 7. mars Marit Lunde og Dag Fjæstad (NAFO) "Mangfold og inkludering – flerspråklighet som ressurs i fag og bruk av flerspråklige digitale ressurser".
Andre ressurser:
- Hør podcast om flerspråklighet:
Det nye språkidealet er språkrikdom - Det utdanningsvitenskapelige fakultet (uio.no)
- Artikkel om språkapp og minpritetsspråk:
Minoritetsspråklige barn lærer flere ord med ny app (forskning.no)