Skolen skal i dag gi støtte og hjelp til elever ut over opplæring i skolefag. Lærere, særlig kontaktlærere, er sentrale i dette arbeidet, men også andre ansatte i skolen må bidra til å støtte elevene på ulike måter. Mange snakker om «laget rundt eleven» og kommuner, fylkeskommuner og enkeltskoler organiserer sitt «lag rundt eleven» på ulike måter.
Forslaget til ny opplæringslov legger mer ansvar enn tidligere på skolen og kommunen. Hvilken betydning får dette for skoler, PP-tjeneste og andre støttetiltak? Hvordan kan ansatte i skolen håndtere følelser i en skole som omfatter mer enn opplæring i skolefag? Hvordan kan skoleeiere støtte sine lærere og skoleledere og hvordan kan UH-sektoren og skoler arbeide sammen for å utvikle “laget rundt eleven”?
FIKS inviterer til en møteplass om «laget rundt eleven» fredag 10. februar midt i Oslo sentrum. Vi vil belyse spørsmålene ovenfor og gi eksempler på hvordan skoler og kommuner møter forventningene om å støtte elevene. Arrangementet retter seg mot både ansatte i skoler, støtteapparat som PPT og skoleeiere, men også andre involverte i skolesektoren og forskere.
Du vil møte:
- Professor Monica Melby-Lervåg ved institutt for spesialpedagogikk, UiO, forsker på barns læring og utvikling og leder av senter for SpedAims.
- Psykolog og førsteamanuensis Evalill Bølstad ved psykologisk institutt, UiO, forsker på utviklingspsykologi og er forfatter av boken "Håndtering av følelser i skolen".
- Sophie Asantcheff Vamnes, leder PPT Nesodden kommune
- Karen Marie Daasvand, lektor, Ullern videregående skole
- Ingrid Rolland Andersen, avdelingsleder, Stovner videregående skole
Praktisk informasjon
Det blir faglige innlegg, panelsamtale og mulighet for spørsmål. Vi serverer frokost fra 08.15.
Sett av datoen og meld deg på her: