Kontaktopplysninger til UH-miljøene er sist oppdatert 12. oktober 2022.
Universitetet i Sør-Øst Norge (USN)
Universitetet i Sørøst-Norge har for tiden hovedfokus på fagfornyelsen og kompetansepakka fra Utdanningsdirektoratet. I tillegg jobber de med digitalisering, læringsmiljø og analysekompetanse.
Kontaktpersoner:
- Oppdragsleder Kirsti R. Bruun (kirsti.r.bruun@usn.no)
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
NTNU jobber med flere ulike kompetanseutviklingsprosjekter som utvikles i tett samarbeid med skoleeiere og kompetansenettverk. Eksempler på prosjekter: Oppfølging av ekstern skolevurdering, utvikling av kompetansepakker i estetiske lærings- og vurderingsformer, realfag, språk og teknologi og folkehelse og livsmestring.
Kontaktperson: Elin Bø Morud (elin.morud@ntnu.no)
Høgskulen på Vestlandet (HVL)
Kontaktpersoner:
- Hedvig Rørvik (hedvig.kristin.rorvik@hvl.no)
- Osvald Lykkebø (osvald.lykkebo@hvl.no)
Universitetet i Bergen (UiB)
Kontaktpersoner:
- Seniorrådgiver Vigdis Berg (vigdis.berg@uib.no)
Høgskolen i Innlandet (INN)
Skoleåret 2019/2020 samarbeider HiNN med 60 kommuner i arbeidet med å forstå, tolke og etter hvert anvende læreplanene på en måte som er optimal for elevenes læring. Aktivitetsrammer i samarbeidet er lærende ledernettverk, fagnettverk, nettbaserte kompetansepakker, kartlegging og intensiv, skolebasert støtte. Analysekompetanse på alle nivå vektlegges i samarbeidet.
Nettsider: Dekom - Desentralisert kompetanseutvikling ved Høgskolen i Innlandet og Kultur for læring
Kontaktperson:
- Instituttleder Egil Weider Hartberg (egil.hartberg@inn.no)
- Senterleder Lars Arild Myhr (lars.myhr@inn.no)
- Seniorrådgiver Hilde Friis (hilde.friis@inn.no)
Norges Miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)
NMBU tilbyr etterutdanning av faglærere innen naturfag (trinn 5-13) og matematikk (trinn 5-13), og yrkesfaglærer innen naturbruk (trinn 11-13).
Nettside: Etterutdanning av lærere - desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Pågående prosjekter:
- Praktisk og pedagogisk bruk av skolehage – kursrekker og skolebasert oppfølging (trinn 1-10)
- Læring i realfag med programmering som verktøy - fagdager og kursrekker (trinn 5-13)
- Utdanning for bærekraftig utvikling – skolebasert oppfølging, fagdager og kursrekker (trinn 5-13)
- Bruk av Lesson Study-metoden – skolebasert veiledning og oppfølging (trinn 1-10)
- Realfag for yrkesfagelever – skolebasert oppfølging (trinn 11)
- Lærerspesialist i naturfag – samlingsbasert (trinn 5-13)
Kontaktpersoner:
- Mette Nordby (mette.nordby@nmbu.no, tlf.: 67 23 15 35)
- Vigdis Johansen (vigdis.johansen@nmbu.no, tlf.: 67 23 03 04)
Høgskolen i Østfold (HiØ)
Det meste av DEKOMP-arbeidet til HiØ i 2019/2020 har fokus på fagfornyelsen (også overordnet del). Deres arbeid har som mål å utvikle bedre læring for elevene og bedre praksis i klasserommet.
HiØ ønsker i DEKOMP å innta en klar prosessveilederrolle der målsettingen er kompetanseutvikling både i skolene og i lærerutdanningen. Den enkelte skoleledelse forventes å være prosjekteiere.
HiØ er 2019/2020 involvert i alle kommunene i Østfold, Østfold fylkeskommune, UDE, Oslo kommune og et par kommuner i Akershus i ordningen Desentralisert kompetanseutvikling-DEKOMP. 20 av HiØs fagansatte er per i dag involvert i ordningen.
Kontaktpersoner:
- Morten Skaug, Avdelingsdirektør HiØ og leder av HiØ VIDERE (morten.skaug@hiof.no mob: 40471201)
- Rolf Carsten Henriksen, Prosjektleder DEKOMP HiØ VIDERE (rolf.c.henriksen@hiof.no mob: 90219658)
- Sigrun Staal Hafstad, Prosjektleder Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen (sigrun.s.hafstad@hiof.no)
Nettside: Desentralisert ordning for kompetanseutvikling (DEKOMP) for Høyskolen i Østfold
Universitetet i Stavanger (UiS)
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Kontaktperson: Kontorsjef Ingar Lee (laringsmiljosenteret@uis.no, tlf: 51 83 29 00)
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret)
- Kontaktperson: Joachim Kolnes Andersen (joachim.k.andersen@uis.no, tlf: 51 83 32 00)
- Kontaktperson: Kåre Andreas Folkvord (kare.a.folkvord@uis.no)
OsloMet
OsloMet jobber i DeKomp i gjensidige, tett, lærende partnerskap mellom lærere i grunnskolen og faglærere fra lærerutdanningen. Likeverdige dialoger og forankring i lærerfellesskapene på skolene er sentralt for OsloMets innsatser, og følgelig retter vi arbeidet mot enkeltskoler, skolenettverk og kommunale faglærernettverk.
Prosessene planlegger vi i nær dialog med skoleeiere, skoleledelse og lærerrepresentanter. 1/3 av de vitenskapelige ansatte ved institutt for grunnskole- og faglærerutdanningen er involvert i arbeidet.
Temaene spenner vidt: begynneropplæring, implementering av fagfornyelsen, implementering av IKT i skolen og tiltak som styrker arbeidet med grunnleggende ferdigheter. Vi henter også fagkompetanse i andre relevante fagmiljøer ved OsloMet, slik som hos Nasjonalt senter for flerkulturell utdanning (NAFO) og lærerutdanningen ved Fakultet for teknologi, kunst og design.
Nettside: Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Kontaktpersoner:
- Seniorrådgiver grunnskole Beate Holing (beate.holing@oslomet.no)
- Seniorrådgiver VGO Heidi Sofiedahl (heidi.sofiedahl@oslomet.no)
Høgskulen i Volda
Ansvarleg for desentralisert kompetanseutvikling i skule (DeKomp):
- Faglig koordinator Toril Hjelle (toril.hjelle@hivolda.no)
- Etter- og videreutdanningskoordinator Ole Frank Bakken (ole.frank.bakken@hivolda.no)
- Faglig koordinator DeKomp VGO Torstein Drabløs (torstein.drablos@hivolda.no)
- Prodekan for utdanning Silje Ims Lied (silje.ims.lied@hivolda.no)
Ansvarleg for regional kompetanseutvikling i barnehage (ReKomp):
- Faglig koordinator ReKomp Nina Følsvik (nina.folsvik@hivolda.no)
- Prodekan for utdanning Silje Ims Lied (silje.ims.lied@hivolda.no)
Kunsthøgskolen i Oslo (KhiO)
Lærerutdanningen ved Kunsthøgskolen i Oslo kan særlig tilby kompetanseutviklingspakker i fagovergripende temater i læreplanen som livsmestring og folkehelse, læringsmiljø og sosial kompetanse, dybdelæring, bruk av praktisk- estetiske fag som metode, samt flerkulturalitet og kulturelt mangfold. Vi kan også tilby fagspesifikke kurs i valgfaget Produksjon for sal og scene i ungdomskolen og dans i kroppsøving og musikkfaget.
Kontaktpersoner:
- Kontaktperson: Heidi M. Haraldsen, studieprogramansvarlig (heidhara@khio.no)
Norges musikkhøgskole (NMH)
Norges musikkhøgskole har spesialkompetanse på musikkfaget, men også kunnskap om og erfaring med fagovergripende innfallsvinkler som kan tilpasses både lærere med og uten musikkompetanse på både barne- og ungdomstrinn og videregående skole.
Aktuelle temaer vi har bidratt med i DEKOMP studieåret 2019/20:
- Sammenheng og dybde gjennom utforsking av et eksemplarisk faginnhold
- Vurdering for utvikling av skapende og utforskende kompetanse
- Undersøkende og utforskende undervisning og arbeidsmåter
Kontaktperson: Brit Ågot Brøste (brit.a.broske@nmh.no, tlf. 91587176)
Norges idrettshøyskole (NIH)
Kontaktperson: Mona Sannerud Moe (monasm@nih.no)
Universitetet i Nord
Kontaktperson: Ulla Olsen Strand (ulla.strand@nord.no)
Universitetet i Tromsø (UiT)
Kontaktperson: Åse Slettbakk (ase.slettbakk@uit.no)
MF vitenskapelig høyskole
MF vitenskapelig høyskole har som hovedfelt:
- Skolens religionsfag og samfunnsfag, inkludert etikk, filosofi og historie
- Særlig kompetanse innen demokrati og medborgerskap
Kontaktperson: Hilde B. Møller (hilde.b.moller@mf.no)